tisdag 2 december 2008

Frispråkig eller kaxig

Jag utlovade seger inför matcherna i helgen och spelarna levererade!

Ibland är det lätt att vara lagledare och denna lördag var mycket lätt på ett sätt men samtidigt mycket svår på ett annat. Fem spelare på plats och alla vill lira men bara fyra får lira. Nu ska jag inte gå in på detaljer eller ens diskutera hur vi löste det eller hur man bör lösa sådana detaljer.

Det som var lätt var att på förhand haussa laget och säga att de skulle vinna. Hade det förlorat så hade ju fortfarande ansvaret varit deras då knappast jag var i hagen och lattjade denna gång. Samtidigt så är en svensk (ursäkta generaliseringen) lagledares främsta uppgift enligt normen att vara ödmjuk inför uppgiften och dämpa förväntningarna på sitt eget lags prestation.

Du ser det överallt.

Mattias Stenberg var såååå ödmjuk inför mötet med Gröstorp där han beskrev hur kul det skulle vara att komma tillbaka och om eslövs segersvit skulle spricka så skulle det svida mindre om förlusten kom mot just Gröstorp. Smart och elegant sagt och förmodligen väldigt ärligt.

Men trodde han att Gröstorp skulle vinna eller ens ta en poäng? Jag behöver inte svara på den retoriska frågan.

Så när mitt kära Norrtull ställer upp inför match som serieledare och klara favoriter borde jag kanske dämpa förväntningarna lite grann om man ska se till normen?

Men jag orkade inte hålla på svamla om att varje match är en svår match även om det är sant till viss del. I varje enskild singelmatch så ansåg jag att mina spelare var enskilt bättre än sin motståndare utom i ett fall mot en specifik spelare där jag tyckte att det var jämnt skägg.

Två gånger under lördagen kom det fram spelare från olika motståndarlag (inget av dom vi mötte) och kommenterade min sågning av moståndarna. Den ena är en ny läsare som utryckte sin uppskattning för bloggen och framförallt att jag sågade mina motståndare. Den andre hade tyckt att det varit en rolig sågning men trott att Norrtull skulle möta två av de sämre lagen och inte tvåan och trean i serien. Han ansåg för övrigt att vi var det bästa laget i alla div II (Halmstads farmargäng kanske anser annorlunda?).

Vad vill jag nu ha sagt med detta då? Det vet jag knappt själv. Men jag tror att det är fler än jag som skulle uppskatta lite ärlighet och kaxighet inför och runt omkring pingisen. Det är så jävla (ursäkta) mycket gå-på-tå mentalitet i denna sport.

Ta för er lite mer redan imorgon!

15 kommentarer:

Anonym sa...

vilka spelare har ni i erat div 2 lag? om man ska jämföra med halmstads farmargäng menar jag

Anonym sa...

Berka....????

PaulaS sa...

"Det är så jävla (ursäkta) mycket gå-på-tå menatlitet i denna sport."

ta bort "ursäkta" i meningen så är den fullständig.

Klockren.

max sa...

Nu har jag stavat rätt också.

Anonym sa...

vilka spelar i norrtull?

Anonym sa...

div 2 e inte lika bra som ifjol direkt heller max:) kolla vilka som fattas i serien!! nordin,eriksson ,wilen, collin kjellström ,lindh ,bergh ,bennborn zackrisson ,höglund ,lönn

11 spelare som gick bra plus ifjol den serien hade varit svårare o vinna kanske :) pierre

Anonym sa...

"Vi ska ta MINST två poäng" funkade ganska bra igår mot Falkenberg.

//Pelle J

max sa...

anonym,
Vi har:
Saeed esbati
Sebbe Hedlund
Sebbe Silver
Jens Karlsson
Patric Jönsson

max sa...

Pierre,
Norrtull spelar i norrtvåan medan Östermalm spelar i östtvåan.

eskilstuna och Södertälje hade såklart varit topplag i den serien med även med föregående års lag.

Nya lag och bra spelare har dock tillkommit, tex Bele.

Anonym sa...

Hmm hade varit kul att se en match mellan Nortull och Halmstads farma lag. Tror inte Nortull hade fått så hemskt många bollar, mitt tips 8-1.....MAX!!

max sa...

Inte säker på att det skulle gå så lätt..

Loso är riktigt bra och Andreas Johansson är bra han med men resten av laget är nog i samma klass som NSK. halmstad är favoriter men inte mycket mer än så.

Men det får vi aldrig veta.

Anonym sa...

Jag tror inte ett toppat mariedals farmarlag hade lagt mot er max... Fredril Hage, Johan Björklund, Sebastian Andersson, Rasmus Edenfall, Anton Olovsson å mattias johansson har spelat för dem i år.. ett axplock där så har vi ett topplag i 1:an?

Anonym sa...

mariedals och halmstads farmargäng är överlägsna i 2an

Anonym sa...

Norrtulls b-lag Östermalm är inte att förglömma i div 2 ösn. Den serien är tuffare än Norrtulls och jag måste säga att grabbarna överraskat nåt otroligt med att endast ha förlorat en match (Bele) trots att de ej hittills haft bästa laget då varken Stefan Laupa, Johan Ankarcrona eller Erik Trygger spelat ännu.....

//JÖ

Anonym sa...

Anledningen till att det råder en "gå-på-tå-mentalitet" i pingissporten beror förmodligen bl.a. jante-lagen och mindervärdeskomplex.

"Ve den som sticker ut!" =))

AA