torsdag 4 december 2008

Tremannalag är först ut!

Försteman att ta till sig uppmaningen att ge sin syn och sina argument för sin sak är Thomas Buza från Halmstad.

Ni som svarar måste jag be att ni är konstruktiva och inte bara skriver att ni inte håller med. Sådana kommentarer kommer att ignoreras.

*

Hej på er!

Här följer lite av mina funderingar i arbetet med utvecklingen av Elitserien.

Ett utstakat mål bör alla föreningar värda namnet ha. Från Manchester United till Halmstad BTK och Svenska Elitklubben (SEK). Målbilden bör dessutom delas av alla i föreningen, det är A och O. Det som sedan bör göras är att ta fram en handlingsplan för hur man når sin målsättning.

Delmål bör sättas upp, liksom avstämning och uppföljning över hur arbetet fortskrider för att förhindra att man fastnar i detaljer och inte kommer vidare.

En fråga som jag tycker är relevant ställa är hur det fungerar med den gemensamma målbilden i SEK? Är det så att alla delar samma bild av hur Elitserien bör se ut? Eftersom det tydligen blev 5-5 i omröstningen om spel på ett eller två bord och tre- respektive fyrmannalag så tycker jag inte det verkar så.

Att bena ut för- och nackdelar med dessa alternativ blir en orättvis kamp:
Fyrmannalag: Den fördelen jag kan förstå att man för fram är att våra ungdomar skall få chansen i Elitserien. Det är ett viktigt led i att komma tillbaka till toppen i Europa och sedermera ta upp kampen med Kina.
Problemet är bara att en stor del av de spelare som våra juniorer möter är – juniorer. Det, plus ett stort antal spelare som befinner sig i ett slags "ingenmansland" rent satsningsmässigt, typexempel här är Niklas Rönningborn och Henrik Olsson (något hårddraget, jag vet). De håller god elitserieklass men kanske inte är aktuella för spel i seniorlandslaget.
De största nackdelarna enligt mig är dels tiden – matcherna är på tok för långa – och dels att det är oerhört svårt att skapa ett tilltalande arrangemang för både livepublik och TV-publik.

Tremannalag: För det första så finns det inte tillräckligt med spelare till tio fyrmannalag i Elitserien idag. Det är för dålig klass på serien helt enkelt.
Sedan måste vi fråga oss för vem vi arrangerar Elitseriepingis? Publiken eller oss själva? Det överlägset största argumentet för spel på ett bord är att folk tycker att det är rörigt att följa två bord. Min hustru, mina arbetskamrater, för att nämna några, nämner samtliga detta som argument VARJE gång vi diskuterar Elitserien och bordtennis. Till och med dopingkontrollanten från Göteborg som besökte matchen mellan Halmstad BTK och Eslöv ifrågasatte detta. "Varför spelar ni på två bord, man vet ju inte var man skall titta?".

Som om det inte vore nog med det så är fördelarna arrangemangsmässigt betydligt större vid spel på ett bord. Man kan arbeta med musik i setpauser, vid timeout samt i paus. Kringarrangemang kommer också att bli betydelsefullt då publik av idag vill ha action, fart och fläkt. Lotterier, underhållning, luciatåg och stand-up comedy, listan kan göras hur lång som helst.

Att rådfråga personer med erfarenhet av TV hur vi gör våra arrangemang mer attraktiva ser jag som en självklarhet och jag är beredd att satsa riktigt mycket på att ett bord är en av de första sakerna de kommer att nämna. Att som TV-kommentator kommentera en match och hela tiden behöva ge rapporter från det andra bordet skapar endast förvirring.

Jag tycker det är viktigt att allt sätts i sitt rätta perspektiv. Allt hänger nämligen ihop och för att åstadkomma förändring måste man agera i rätt ordning:
• Har vi hög kvalitet på serien och gör bra och attraktiva arrangemang så kommer bra spelare att vilja spela i Elitserien.
• Bjuder vi på bra underhållning som marknadsförs smart så kommer publiken.
• Följaktligen kommer fler att vilja börja spela bordtennis och därmed ökar utvecklingen. Vi kan inte tro att de juniorer vi har blir världsstjärnor bara för att de får spela i dagens Elitserie, sorry, men det är den bittra sanningen. I den frågan är det långsiktighet som gäller.

Sammanfattningsvis är det viktigt att fråga sig vilket utgångsläge vi har. Vi är inte i ett läge där vi har något att försvara, våra publiksiffror är inte skyhöga, mediabevakningen är inte av den arten att vi måste ha stängda träningar osv. Som det ser ut idag borde vi, enligt min mening, vara väldigt, väldigt förändringsbenägna.

Mvh
Thomas Buza

39 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med Buza att målet måste vara klart. Målet kan inte vara om det ska vara tre- eller fyrmannalag, ett eller två bord. Dessa är medel för at nå ett mål.
Men vilket är målet?

- Få fram en ny världsmästare från Sverige?
- Få fler att börja spela bordtennis?
- Hitta fler sponsorer?
- Få fler spelare att stanna kvar i Sverige?
- Få fler åskådare?
- Låta fler juniorer tidigt få spela elitseriebordtennis?
Målalternativen kan fyllas på. Ibland kan medlen vara de samma oavsett mål men för det mesta kan medlen bli olika beronde på vad vi vill nå!
Nu är det snart dags att packa trunken för resa till Lessebo!

Anonym sa...

Bättre kan inte detta framföras. Bra jobbat Buza.

Fler som dig inom svensk pingis.

max sa...

Jag har sett alla spårets elitseriematcher på hemmaplan samt matchen mellan Halmstad och Eslöv.

Vid alla dessa tillfällen så har publiken avvikit trots spännande tillställningar.

Min egen klubb var och såg en spännande drabbning mellan spåret och eslöv där de flesta gick hem i paus för att det tog för lång tid.

Alla som var där tyckte att det var kul med pingisen men de var mycket förvirrade över var man skulle titta och vilka som spelade var.

Spåret gjorde en usel presentation av lagen och de två borden hjälpte till att förvärra förvirringen.

När sveriges mest kunniga pingismänniskor viker ner sig i Köping mellan eslöv och Halmstad så måste väl man reagera på att vår produkt (elitserien) inte är tipptopp?

Jag tror (observera tror) att det är alldeles för många klubbar som ser till sin egen verksamhet främst före vad som är bäst på längre sikt för svensk pingis. Flera personer är rädda för förändring när det är just det vi behöver då det annars kommer att urholkas ännu mer.

Med tremannalag så kommer kvaliteten förbättras och på så sätt kommer även superettan förbättras då flera spelare idag som spelar i elitserien kommer att spela i superettan.

Om dagens ungdomar inte kan ta plats i ett elitserielag för att de inte platsar så är de kanske inte tillräckligt bra helt enkelt? Det är klart att ungdomarna ska få chansen till bra motstånd i serien och tremannalag med fri laguppställning kan ge dessa ungdomar chansen att få möta de bästa i motståndarlagen istället för tredje och fjärdespelarna i motståndarlagen.

Jag vilar och väntar in respons..

max sa...

Årets ledare,
Målet är viktigt och om målet är detsamma så är vägen dit det som klubbarna måste enas om.

Bra sagt!

Anonym sa...

Som jag ser det är det ett problem för lovande juniorer att "lotsas" in i elitserie eller superetta. Jag känner att det är ett tomrum för dom spelare som vill ta det sista steget mot seniorelit. Kan man inte skapa en elitserie för U21. Kanske norr & söder. Få status på svensk ungdomspingis & klubbpingis. En plantskola. U21 landslag? Micke

Anonym sa...

Hur lång tid får en elitseriematch max ta, för att vi ska blidka publiken?

Anonym sa...

Sätt till det rent arrangemangsmässiga, delar jag Buzas uppfattning att tremannalag är överlägset fyramannalag.

Men vad kringarrangemangen är jag desto mer tveksam.

Underskatta aldrig din publik.

Att devalvera pingisupplevelsen med diverse cirkusupptåg är ovärdigt mot alla parter.

Anonym sa...

Kinski!

Här kan man ju utgå från sig själv. Hur länge orkar du själv sitta och titta på idrott innan du tröttnar? Är det spännande kan man sitta länge tänker du kanske. Skall du få med en bekant som du tycker behöver upplyftas i pingisens nobla art så får det förmodligen inte vara för långt. Det måste troligtvis till ett riktigt vasst arrangemang också, speaker, fart och fläkt, musik, eller vad tror du själv?

Vad som många gånger slagit mig under åren är hur många kommentarer jag fått om vilken grymt spännande sport det är att titta på, och "varför visas inte mer pingis i TV?", av vännder och bekanta efter bland annat VM i Malaysia där Sverige vann Lag-VM, J-O i OS och nu senast i OS där Jörgen gjorde succé. Detta är inga pingpongnördar utan vanliga människor som är normalintresserade av idrott. Här på jobbet så stod vi upp och skrek när Jörgen spelade mot Samsonov, grymt kul.

Självfallet kan man inte återskapa den spänningen i varenda match, exempelvis i en elitserielunk, men tänk om vi kunde komma en liten bit på väg ditåt, hur kul hade det inte varit?
Det gäller ju att vi tittar framåt, inser att det inte räcker med lite inmarschmusik, trött speaker, en kvarts paus där det inte händer ett skit.

Det är 2008 nu och om publiken skall lägga sin dyrbara tid på att se pingis så måste det vi presenterar vara bra. Det är självklart ingen universallösning med vare sig ett bord eller tremannalag men vi måste våga utmana, tänka nytt, enligt min mening.

I övrigt, amen Max!

Mvh

Thomas Buza

max sa...

Kan hålla med Kinski i hans åsikter kring arrangemangen.

Samtidigt som jag tror att arrangemangen måste förbättras.

Musik och skoj är inte hela lösningen men det finns mycket man kan göra som faller in under pingisens mantel.

Bra presentationer, tävlingar i paus, intervjuer, hyllningar och mycket mera som kreativa människor bör sätta sina händer och tänder i.

Anonym sa...

Kinski!

Den tanken respekterar jag absolut. Jag läste dock en artikel där ordföranden i Wic-85, innebandyklubb i Varberg var av den åsikten att de VARJE gång skulle bjuda publiken på underhållning. Var matchen pissdålig skulle publiken ändå få något i underhållningsväg serverat. Rätt eller fel, de har mycket publik i alla fall.

max sa...

anonym,
Gröstorp är för tremannalag och ett bord och de har de bästa arrangemangen i elitserien.

Exakt hur alla de andra har röstat vet jag inte men jag är ganska säker på att arrangemangen inte är avgörande för varför man röstar som man gör.

Jag tror spåret och mariedal har helt andra skäl än detta som skäl varför man är för fyrmannalag och två bord.

Anonym sa...

Buzas inlägg haltar betänkligt på flera punkter.
"Matcherna är på tok för långa" menar TB. Observera då att tremanna på ett bord innebär fem omgångar mot nuvarande fyra!!! Ett präktigt s.k. självmål med andra ord.
"Det är för dålig klass på serien helt enkelt" menar han vidare. Nu är det inte så med automatik, käre TB, att bara för att Du själv inte spelar i elitserien längre så är serien sämre. Matcherna idag spelas i ett betydligt högre tempo än bara för ett par år sedan. Det är gott om dramatik, långa bollrallyn och spännande matcher. Att bara slänga ur sig att det är för dålig kvalité gagnar verkligen inte vår sport. Detta argument från tremannaförespråkarna skall vi vara särskilt uppmärksamma emot. Många av de s.k. fjärdemännen är för övrigt riktigt läckra lirare som är mycket roliga att titta på.
Senare i artikeln klämmer TB till med att det "överlägset största argumentet för spel på ett bord är att det är för rörigt att följa spel på två bord". Suck. Nu underskattar Du allt oss i publiken ganska kraftigt. Spel på två bord innebär mycket större intensitet och att det nästan hela tiden händer något i hallen. Klart roligare för oss i publiken. Ta och iordningställ en ändamålsenlig pingisarena istället i Halmstad så skall Du se att publiken kommer tillbaka även till er. En attraktiv arena där man sitter riktigt nära spelarna borde vara det absolut viktigaste för att locka publik till matcherna. Du kunde tipsat "dopingkontrollanten från Göteborg" om att han kan gå och titta på Wartas matcher i Ex-Huset, så kan han få se hur en pingisarena skall vara uppbyggd. Till sist, Thomas, lucia-tåg och stand up comedy i all ära, det är intensiv pingisdramatik i närbild vi på läktaren vill se.

max sa...

anonym som svarar på Buza,

Jag tror säkert buza svarar själv snart men jag svarar med mina tankar först.

Färre omgångar med fyramannalag ja det stämmer men matcherna startar absolut inte samtidigt eller slutar samtidigt.Vilket ger längre matcher enligt mig och det har jag sett prov på under denna säsong och tidgare år med för den delen.

Elitserien är klart sämre nu än vad den var för ett antal år sedan allt annat är skitsnack. Kolla bara in världsrankingen på de spelare som spelar nu och de som spelade förr. Minns att Peter Karlsson inte ens platsade på förstabordet ett tag.

Adam Råsberg, David Gustafsson och Magnus Molin spelade på andrabordet i Lyckeby.

J-O och Jörgen på första bordet mm.

Läckra lirare kan vara tredjemän lika gärna som fjärdemän, eller för den sakens skull förstamän som tex Mrkvicka.

Initierad pingispublik som du verkar tillhöra kan kolla på två matcher samtidigt men även jag upplever ofta att det är svårt att följa två matcher riktigt intensivt och det händer hela tiden att jag missar enskilda bollar. Sen kan jag hålla med om att det finns en risk i att se en tråkig match och inte kunna byta till den mer intressanta. Min poäng är dock att det är omöjligt att på allvar via tv eller för den större publiken att hantera två bord.

Warta må ha stora och bra arrangemang men de har endast 153st åskådare i snitt denna säsong. Är det så bra vi kan få det?

Fram för pingisdramatik håller jag med om men jag tror inte att tvåbord och fyrmannalag är rätt väg.

Anonym sa...

Buza

Tillåt mig ta ett motexempel.

Då eurosport sänder ganska ofta och dessutom regelbundet många timmar snooker åt gången, har jag kommit att alltmer fascineras av denna sport. Angående arrangemangen har jag noterat följande:

Väldigt sparsmakade, fokus ligger enbart på snookern, ingenting annat.

Publiken är för det mesta knäpptyst.

Kim Hartmans sävliga whiskeyröst hörs enbart när spelet så tillåter. Genom att lita på sina tittares intresse undviker han fördummande kommentarer.

Man ger fullt utrymme för sportens komplexitet, matcherna tar timtals, sändningstiden är därefter. Inga kringarrangemang syns till, istället låter man tittaren suggeras av spelet.

Matcharenorna är i stort sett alltid fullsatta. Massor med tv-tid.

Det ena utesluter inte det andra.

Anonym sa...

Kul att det blir lite debatt. Det är precis det här vi behöver för att sedan komma framåt. Anonym, du och jag har förmodligen samma önskan, att få mer publik till vår sport som ligger oss varmt om hjärtat men jag får väl replikera lite.

"Buzas inlägg haltar på flera punkter..."
Du kallar det självmål, men har jag sagt något om spelsystemet, alltså att det skall vara samma som idag? Nope. Jag har dessutom inte sagt att det var bättre förr, bara att jag tycker serien är för dålig för tio lag med fyra spelare i varje. Det är möjligt att det även hade varit så förr i tiden. Men då, min gode anonym, var det bara åtta lag. Sedan är väl Ängbys guldlag med Äpplet, J-O, stora Chen Jian och Patrik Torsell, eller Halmstad BTK:s vinnarlag från 92-93 med Jörgen, Tickan, Wang Jianfeng och Tomas Norberg lag som säkert skulle stå sig hyggligt mot dagens Elitserie, eller vad tror du?
Är det självmål för dig så blir det svårdebatterat. Vi behöver heller inte ta upp min elitkarriär, den är till ända för längsedan (tack och lov) utan vi skall nog hålla oss till det som kan bli bättre.

Jag har tagit upp tidsproblematiken (läs inlägget till Kinski). Jag har sagt att ett bord och tremannalag inte är en universallösning utan att mina tankar mer är just det, mina tankar, och kanske en bra grund för en vidare utveckling. I positiv anda.

Jag antar att du tillhör kategorin "kunnig bordtennispublik" efter ditt uttalande om mitt "iklämmande". Vad jag återger är vad jag själv hört av många, just att det är svårt för lekmän att följa spel på två bord, en åsikt jag till fullo respekterar. Mina positiva erfarenheter från ett bord är bland annat Halmstad BTK:s arrangemang från Champions League där publiken satt nära hagen, och vi hade bra och läcker belysning. Det arrangemanget hade aldrig varit lika bra om det spelats på två bord, det är min fasta övertygelse. Matchen Jörgen Persson-Timo Boll var fantastiskt bra underhållning.

Häng inte upp dig på luciatågets vara eller ickevara. Vad jag vill ha sagt är att idag kanske det krävs lite mer av ett arrangemang för att vi skall få de som normalt sett inte går på pingis att komma.
153 åskådare i Ex-huset är bra, det blir grymt bra stämning, det vet vi båda två, eller hur :)

Är vi nöjda med det så visst, då behöver vi ju inte diskutera frågan mer. Jag tycker dock pingisen är värd mer publik, för det är ju så jäkla kul att titta på.

Tyvärr har jag inte den politiska makten att förmå Halmstad kommun att ställa en arena till hands i klass med Ex-Huset. Vi ställer vårt hopp till den nya arenahallen som skall stå färdig hösten 2009.

Anonym sa...

Kinski!

Snabbt svar av mig här. Bra synpunkter och jag har också suttit och lyssnat på den rösten ett antal tillfällen :)

Återigen dock, var utgår vi från? Kan vi vara överens om att vi måste hitta på något, de flesta som har åsikter tycker väl att det vore kul med massor av mer publik? I så fall, vad bör vi göra?

Fortsätter vi i samma hjulspår med pingisen så är det väl tveksamt om vi får mer publik, eller vad tror du? Skall man lita till att en nyvunnen pingispublik är så pass kunnig att vi inte behöver killa dem under hakan med lite extra godis? Och vad skulle göra att de väljer att att gå på/titta på just pingis?

Anonym sa...

absolut. juniorerna kan t.ex lira i superettan o division ett, som det blir bättre klass på IoM tremannalag i elitserien.

Anonym sa...

jag tror och håller med om att tremannalag är något som borde satsa på i Sverige. Men jag är dock väldigt osäker på om detta kommer locka mer publik !? det som jag tror på är lite ungefär som dem gör i tyskland, spelar matcherna fredag eller lördag ! man gör matcherna till en liten show ! serverar tuborg eller vad fan som helst ! sorgligt nog är det så vi ska få folk som inte är pingistokiga att komma till matcherna. Få dem att se det som ett nöje, kanske till och med en för för fest ! jag bara bollar lite idéer som jag tror på !

Anonym sa...

Buza

Vi kan vara rörande överens om att dagens arrangemang är klart undermåliga och att förändring är nödvändig.

Jag har själv inga konstruktiva förslag utöver de som tidigare tagits upp.

Oavsett vad man tycker om tre- kontra fyramannalag menar även jag att sett ur ett tv-mässigt perspektiv är spel på ett bord en absolut nödvändighet.

Anonym sa...

Med tremannalag får vi upp nivån och då har vi chans att få hem PG, Jens, Robert mfl. De väljer inte elitserien som den ser ut idag. Har inte fyramannalag och två bord fått sin chans de senaste åren. Ge nu tremannalag sin chans.

Anonym sa...

pingisen är ju inte ens i närheten av att få tv tid så om det är skälet till att byta till tremanna lag så låter de dumt tycker jag.
sen för att få mer publik kan ju lagen i elitserien testa att försöka visa att dem ska spela match. jag spelar pingis och flera vänner till mig och det händer väldigt ofta att ingen av oss har haft en aning om att de skulle vart en elitseriematch

Anonym sa...

Allvarligt talat, Warta försöker lite med de nya läktarna men så jäkla bra stämning är det faktiskt inte i exhuset.

Anonym sa...

Jag är för ett bord i taget med tremannalag.

Fyrmannalag med spel på två bord samtidigt tycks handla om effektivitetsskäl såsom att se till att få lagmatchen i sin helhet överstökad så snart som möjligt så att man inte tar upp dyrbar tid för publikens TV-tittande på bingolotto e.d.

AA

Anonym sa...

För att få pingisen att överleva långsiktigt och dra till sig bolltalanger så behövs att sporten uppmärksammas i media/TV. Med detta kommer pengarna, och med pengar så kommer det stjärnor som kan livnära sig på sporten, som i sin tur lockar fler till sporten. Det är alltid pengar som styr i sista ändan, och därför måste det bli 3-mannalag - med max 1 "import" i laget. Talar inte för Mariedal men är mariedalare.

Anonym sa...

hur hade röstningen om de som spela ri elitserien idag fått rösta vad de tycker, 3 eller 4 manna lag, spel på 1 eller 2 bord, 5 eller 3 setare, ja alla dessa saker som är värda att ta upp för en bättre framtid...

Anonym sa...

Lite funderingar

- Är inte 153 en rätt bra publiksiffra för pingis? Visst vill man ha fler men dagens matcher krockar ju med ungdomsträningar i varenda klubb vilket gör att många inte kan komma. Dessutom så har vi ju ett system idag som gör att våra ungdomar tävlar jämt på helgerna för att plocka poäng. Det gör nog att en hel del föräldrar inte är så sugna på att åka med sina barn och titta på pingis om man mot all förmodan skulle vara ledig.

- Hur ser våra arenor ut?
Om man spelar i en stor idrottshall med läktare på ena sidan så är det nog svårt att få till bra stämning i alla fall. Publiken har en vägg att titta på bortom bordet. Här tycker jag Warta har lyckats med portabla läktare som ramar in borden. Jag går en del på allsvensk fotboll i Göteborg. När det nu har spelats 2 säsonger på nya Ullevi där stämningen inte infinner sig om det är under 25 000 på läktarna(vilket det bara är på derbyna). Öis flyttade till Vallhalla som bara tar in 4 000 och får då stämning med 2 500 i publik.

-Vad kan göras åt arrangemanget?
Det som talar mest för 3 spelare och 1 bord är just att man då får tydliga pauser för musik och annat. Kan man tänka sig att inte köra rullande schema utan 4 omgångar för att kunna presentera varje match på ett bra sätt?
Kan man hitta en något mindre hall där det känns mer intimt? Kan man lösa så man får sittplatser runt om? Portabla läktare, skärmar och annat som skapar en tajtare lokal. Skärmar kan ju sen flyttas om det behövs för att det kommer mer publik.

-När skall matcherna spelas för att folk skall komma? Kan man undvika krock med ungdomsträningar, tävlingar osv.

Kommer elitserien bli en publik och tv magnet hur vi än gör?
Vi är en liten sport. Frågan är hur mycket folk på läktarna och hur mycket tv tid som skall vara målet. Här bör SEK formulera både realistiska och barriärbrytande mål.

/Ragge

Anonym sa...

Självklart skall det vara 3 mannalag. Vi skall se framåt och inte vara några bakåtssträvare. Kan se att det verkar som om någon ledare inom Warta, (kanske jeanson?) varit inne och berömt arrangemanen i X-huset, jag vet inte om det är så fantastiskt. Men möjligheten att kunna göra något fantastiskt finns absolut där. 50 pers. låter i denna hall som 250 st så det kan bli riktigt bra. Vad är det vi vill?
Vi vill leverera en upplevelse?
Eller vill vi ha 25-50 pingisnördar som kollar matcherna?
Elitserien skall bli ett mål för unga att komma till, komma i focus, det får du genom 1 bord och show runt omkring.
Nej till stelbenta bakåtsträvare, vakna upp och se framtiden.//JP

Anonym sa...

Tänk att en enskild blogg kan utgöra själva fundamentet i all opinionsbildning för en hel idrott. Det är bra. Det är uppmuntrande vad man kan åstadkoma med relativt små medel.


Skärbo

Anonym sa...

trisst för vissa som tex max ansbro som max får lira 4 . bara det inte sker i div 5 å 6.

perra

max sa...

Skärbo,
Två telefoner.. minns du snacket?

max sa...

Perra,
Är du orolig för din plats mer än vanligt?

Anonym sa...

inte det minsta!
tänkte för din skull bla.
kör man 4-manna så kan man ha en kass fjärde lirare

max sa...

Precis!

Och vem vill se en kass fjärdegubbe möta en annan kass fjärdegubbe?

Anonym sa...

Om man har tremanna i elitserien, superettan och ettan så kan man ju köra med 6-mannalag i div 2 och nedåt.

Då behöver ju ingen kass div2 och lägre spelare oroa sig.

Anonym sa...

Folk snackar hit och dit om hur elitserien ska bli stor. Ska vi ha musik och gycklare i pausen, ska vi ha en eller två läktare, två eller tre juniorer per lag och blablabla. Alla missar målet. Pingis är en individuell sport, det finns ingen annan individuell sport där folk bryr sig om någon elitserie. Hur ofta ser vi sportnyttreportage från elitserien i tennis eller golf (vet knappt om det finns i golf).
Jag vill inte vara negativ, men jag vill se realistiskt på situationen. Ett förslag skulle vara att istället köra någon form av pro tour spel med regelbunda tävlingar med bra startfält, kanske i samarbete med Danmark eller andra länder. Liknande Safir fast med mindre starfält. Jag tror intresset i en individuell sport som pingis ligger på individerna, inte på kollektivet. Spelare måste kunna bli profiler för att något intresse ska skapas.
Jag tror att en elitseriematch är för lång för folk som inte är riktiga pingis-nördar, det spelar ingen roll om man spelar med tre eller fyra man, det är ändå för många matcher för vanlig publik. Jag har uppfattningen att vanligt sportintresserat folk tycker att pingis är en kul sport på TV, för att nå det folket tror jag mer på tävlingar med klassiskt upplägg som avslutas med semifinal och final än en elitserie med 8 singelmatcher mellan spelare av olika kaliber.

Anonym sa...

du förstår. men tråkigt för sånna som tex du max som tillhör den där kassa 4 gubben.

max sa...

Det beror på vilket lag man spelar i.

Och platsar man inte så platsar man inte. Det är precis som idag.

BTW så pratar jag om elitserien och där är jag gärna en kass fjärdegubbe.

Anonym sa...

Jag tycker att spel på ett bord vore den bästa lösningen för när jag varit och kollat på pingis så nog f-n spelas värsta kanonduellen på bordet jag just för ögonblicket inte har ögonen på.
Men problemet med att det är svårt att få publik till matcher tror jag faktiskt inte har så mycket med upplägget att göra. Det är snarare det att bordtennisen är fruktansvärt dåliga på att marknadsföra sig.
Se hur det är med tävlingar runt om i landet, De flesta aktiva verkar hämta sin information via Anna-Karins sida pingis.nu eftersom det är där man kan hitta det mesta samlat på ett ställe.
Vi förlitar oss alltså på en eldsjäl som sammanställer den information som finns (det är tur att det finns eldsjälar).
Inte ens förbundet klarar av att ge information till närmast sörjande och hur det är på distriktsnivå skall vi inte ens tala om.
Väldigt få föreningar har väl fungerande hemsidor med anmälningar, resultat osv. Om man inte kan ge basic information på bästa sätt till de som spelar, hur tror man då att man skall kunna nå ut till alla i samhället och göra reklam för matcher eller tävlingar och få publik?

max sa...

Håller med dig om allt du skriver.