lördag 30 maj 2009

Fortsättning på allvarliga saker

Som i ett steg att försöka faktiskt konkretisera något på det tidigare inlägget "Skarpt läge" så skickade jag igår e-post till alla styrelsemedlemmar på SBTF.

Mitt mail igår syftade till att försöka ge mig och er lite störrre insikt i vad de av oss valda personer som ingår i styrelsen är för några människor och vad de har att erbjuda svensk pingis.

Jag vill absoult poängtera att detta inte är ett ifrågasättande av dom. Det är ren och skär okunskap från min sida kring styrelsens kompetens/kompetensområden. Vilket i sig i och för sig är ett underlag för ifrågasättande från min egen sida, nåja jag får fundera på om det är ett ifrågasättande eller inte och det kan ju ni också göra, fundera alltså.

Nedanstående mail skickades för ganska exakt 24 timmar sedan. Jag återkommer givetvis när och om jag får någor/några svar.

*
from
Max A
till
Walter Rönmark ,
rubin@comhem.se,
Monica J Erlandsson ,
johngunnar.jonsson@lycksele.se,
torgny.martinsson@koping.se,
petrasorling@hotmail.com,
westling.hans@telia.com

datum

den 29 maj 2009 23:32
ämne

Frågor om svensk pingis


Hej!

Jag skriver en blogg om pingis som ni kanske känner till eller inte. I mitt senaste inlägg så tar jag upp ett par frågeställningar som jag funderat på den senaste tiden. En del är mina egna åsikter och/eller funderingar andra är från diverse pingisspelare och ledare från hela Sverige.

Läs gärna detta inlägg.
http://pingisfan.blogspot.com/2009/05/dags-for-skarpt-lage.html

Jag skulle dessutom vilja ställa tre korta frågor till er i styrelsen och jag hoppas att ni alla svarar på dom.

Vad har du för vision med svensk pingis?

Hur ska denna vision uppnås?

Vad har du för kompetens/kompetensområde som gör att just du ska hjälpa svensk pingis till att uppnå dessa visioner?

Trevlig helg och jag ser fram emot era svar.

Mvh
Max

16 kommentarer:

Anonym sa...

Väntar på svaren med spänning

Anonym sa...

Max,
du sitter visserligen i styrelsen, men ponera att du gjorde det (det bygger förstås på att ditt namn ska föras fram av enskild ledamot eller valberedningen på SBTF:s årsmöte och att du får tillräckligt många röster), vad skulle du själv ha svarat på dina egna frågor?

max sa...

Dels så tror inte jag att jag är rätt person att sitta i styrelsen men det här är ju en intressant frågeställning som kittlar lite grann så jag tar och svarar.

1. Min vision om svensk pingis kortfattat är:

Ett landslag i världsklass.

En tv-sänd elitserie. En sammanfattning av varje elitseriematch på webben.

SOC varje år.

Ett träningcenter för seniorer och u21. Som ett hjälpmedel för att få in fler juniorer i seniorpingisen, en brygga.

Ett sponsorupplägg med huvudsponsorer och mindre sponsorer.

En ökning av licenstalet och antalet klubbar varje år.

2. Hur ska denna vision uppnås?

Ett landslag i världsklass- Att systematisk ge våra bästa och våra up and coming de möjligheter som krävs med träning och tävling på elitnivå. Genom sponsorer och ett träningscenter.

Tv-sänd Elitserie, finns from nästa säsong. Webbsammanfattningar från de andra matcherna. Ge klubbarna hjälp att filma, redigera och sammanställa sina hemmamatcher.

Bilda en organisation som sköter allt inom detta arrangemang (SOC) och ser till att införskaffa de ekonomiska möjligheterna för detta via sponsorer. Kanske sammarbeta med tennistävlingarna Stockholm Open eller Swedish Open i Båstad.

Träningscenter- En bra hall i södra sverige som kan erbjuda toppmöjligheter för bordtennis. Kanske i samarbete med RIG. Bearbeta kommuner för bidrag, se över möjligheter till sammararbete med Danmark och/eller tyskland för utbyte. Finansiering återigen genom samarbetspartners samt genom möjligheten att anordna pingisevent för företag.

Sponsorupplägg- en marknadskommité som ser över produkten pingis och de stjärnor vi har (Jörgen och JO) för att nyttja dom bättre som ambassöderer för svensk pingis i framtiden. Marknadskommitén skulle arbeta för att få fram stora som små sponsorer. Företag skulle ha möjligheten att sponsra enskilda event tex inbjudningstävlingar, uppvisningpingis mm.

Uttöka arbetet mot skolorna, hjälp klubbar att få halltider och utbildningar. Utomhuspingis alt Hard bat för att få uppmärksamheten och tillgängligheten. Anordna ett utomhus-SM alt utomhus DM. Kungsträdgården i Stockholm, Lilla torg i Malmö.

Samarbeta med "pingiskrogar" och underlätta för gäster/spelare att skaffa en tilfällig licens på riktiga tävlingar.

Samarbeta med fotbollsklubbar och ha pingis som ett komplement under vintersäsongen, kan ge fler sektioner.

Stötta invandrarföreningar i att starta och driva bordtennisklubbar, vi har mycket få invandrarklubbar idag.

Försöka få tjejer att spela längre än idag så att de inte slutar så tidigt. Detta genom tjejsatsningar, ledarutbildningar, främja regelverket så att tjejer enklare kan deltaga i herrklasser/pojkklasser. Eventuellt mixade lag i någon form. Lag SM i mixed?

3. Vad jag har för kompetens/kompetensområde? Skulle inte vilja påstå att jag skulle passa i en styrelse men jag har en ganska stor kunskap om svensk pingis, jag har ett stort engagemang, jag är en "doer", jag har en utbildning i marknadsföring och ekonomi, jag har varit pingisledare i 16 år, jag har arbetat inom sälj och marknadsföring i över 11 år, jag har bra kontakter på alla nivåer inom svensk pingis och brinner för den lilla spelaren inte bara dom bästa. Jag älskar pingis och brinner för att utveckla den på minsta lilla sätt jag kan.

Svårt att sammanställa mina tankar på ett inlägg men om jag kan det så kan väl de som är med i styrelsen också göra.

Jag hörde en gång ett bra uttryck:
"Om man inte kan förklara eller berätta för folk vad man gör så bör man ifrågasätta det man själv gör"

Följdfrågor på denna kommentar hoppas jag innerligt på.

Anonym sa...

John_Gunnar Jönsson som är en av medlemmarna i SBF styrelse, är en bidragande orsak till att bordtennisen i Västerbotten gått tillbaka. Han har naglat sig fast som ordf. i Västerbottens bordtennisförbund och sett till att behålla en styrelse som alltid tyckt som han. Dessutom har han varit en bidragande orsakt till att Öråns SK idag har tre aktiva spelare kvar och en styrelse som inte fungerar. Hur skulle han kunna bidra med något konstruktivt för bordtennisen i Sverige????

Lill Walter sa...

Hej Max. Tycker att som du själv säger är en doer borde du passa fantastiskt i styrelsen. Är sådana personer som skall vara där och du skriver vidare att du är engagerad vilket det med är bra i en styrelse. Sedan har du massa idéer vilket det med passar bra i en styrelse. Du får med dig pingisfolket och förstår hur man kommunicerar med folk idag, vilket det är en kompetens som saknas helt idag och skulle det med passa i styrelsen. Kom inte och säg att du inte skulle vara med för det inte är ditt forum för det är precis vad jag tror det är. Du vågar och tycker om mycket så kom igen nu visa att du vill. Om du som jag tror har med dig folk som tror på dig kommer du in i styrelsen fort och det kan inte vara ett problem med tanke på hur många som läser denna sida. Kör nu och visa att det går gör ett försök åtminstone.

Anonym sa...

Max for president!
(eller iaf in i styrelsen)

Anonym sa...

Max,
Hur tycker du att man skall göra för att bryta den kinesiska dominansen?

sankan sa...

Wow! Är du inte rätt man för en styrelse? Inte om det går ut över bloggen förstås men annars är det ju bara att börja nominera! Kör hårt Max!

Anonym sa...

Max til SBTFs styrelse på direkten!!

Anonym sa...

är det något du vill syssla med efter bloggandet Max? sitta i den styrelsen alltså

Stolt med inte nöjd sa...

Appelgren har haft kritik mot styrelsen. Vore intressant att höra vad den betod av. Obs endast ur förbättringssynpunkt.

Verksamhetsberättelse,verksamhetsplan och budget antas av förbundsmötet och styrelsen verkställer inom dessa ramar.

En idé är att förbundsmötet kan lanceras som ett öppet möte där fler kan medverka i debatten.
Slälvfallet måste omröstningar följa de demokratiska reglerna, dvs distrikt efter storlek.

Finns mycket kompetens och engagemang inom styrelsen, dess kommittér etc

Anonym sa...

Max,
Snälla lägg upp en omröstning om vi vill att du ska vara med i styrelsen.

Jag lovar dig att över 90 & av alla tycker som jag, Du är helt och hållet rätt man för Styrelsen!
Go For It, Max!

max sa...

Smickrande ord om jag skulle sitta i styrelsen men jag är inte intresserad av det i dagsläget av flera skäl.

Men kul att ni säger så snälla saker, det uppskattas!

max sa...

Jag ska snacka med Äpplet och se om han vill säga vad han tyckte var bra och dåligt.

Nisse sa...

Äpplet tycker att det är bra om han slipper jobba och andra får jobba:) Not a doer like you.

Anonym sa...

de människor som varit och är en del av problemet är sällan eller aldrig en del av lösningen.

Gammalt djungelordspråk

jag säger det igen.

Det är total galenskap att ha alla dessa tränarna ,helt utan egen kunskap i ämnet...typ Janne Lindstedt.
Det är ju snudd på bedrägeri mot de unga spelarna samt deras betalande föräldrar.
Det finns absolut ingen chans att utveckla sig i ämnet en sådan miljö.

Det är en väldigt begränsad informationsbank att ta del av.

kunskapen finns helt enkelt inte.