tisdag 19 maj 2009

Intervju med Anders Johansson

Jag fick chansen att göra en intervju med Anders Johansson som just nu är i hetluften som tränare för europatvåan och tillika tyska topplaget Ochsenhausen som vann första semifinalen mot Plüderhausen. Det här är bara första delen av intervjun i del två så kan ni få ställa era frågor till Anders så sammanställer jag dom med mina egna.

Bakgrund!


Vad gör du idag inom pingisen?

Arbetar sedan 2005 som tränare i Ochsenhausen. Vi har en assisterande tränare som kör bollåda på förmiddagen. Vi har för närvarande 9 spelare i träningsgruppen, varav 7 är topp 100 på världsrankingen.

Vad har du för bakgrund inom pingisen?

Gick 83-85 på GIH, assisterade 1 år i Malmö FF. 87-91 i Malmö FF. 93-09 Fysioterapeft för Svenska, Tyska och Danska förbundet. 99-01 Bundesliga Damer i Lübeck, 01-05 1 Bundesliga Karlsruhe/ Neureut. Min aktiva karriär behöver inte kommenteras.

Vad tycker du är viktiga egenskaper för en bra pingisspelare?

Vilja, inre driv, sportmotoriska förutsättningar så att du tål träning.

Svensk pingis!

Varför är det så förtvivlat svårt för svenska juniorer i europaelitklass att ta steget och bli europaelit som senior?

Det känns som om kvaliteten på träningen för ålderskategorierna 15-20år inte riktigt räcker till. Dessutom är väl konkurrensen något svag.

Vad har Sverige för fördelar gentemot andra länder gällande pingis?

Stor fördel för sverige, liksom tidigare är tradition och att vi genetiskt sett passar för sport, de bästa spelarna finns i Sverige, iallafall ser det så ut när jag tittar paa Ungdoms EM/VM.

Vad tycker du om Elitseriens nya upplägg?

Övergången till 3 mannalag ett måste, men inte ens då håller kvaliteten för att man skall ha möjlighet att nå toppen i, till att börja med Europa. Spelarmaterialet är helt enkelt för svagt.

Vad tycker du om RIGet?

Om Riget kan jag inte uttala mig, jag har inte varit i Köping sedan jag var på läger där 1975! Svenska Bordtennisförbundet har en uttalad målsättning att herrarna ska vara Topp 4 i Världen, och Topp 4 Europa på Damsidan. Jag måste väl utgå ifrån att Riget håller sådan kvalitet att den målsättningen kan uppnås, annars bör man väl lägga ner och göra något som motsvarar målsättningen?!

Vad har du för tankar om förbundet och styrelsen inom SBTF?

Förbundet och styrelsen sätter upp målsättningarna. Det är alltså upp till dom att ge de som jobbar inom organisationen förutsättningarna för dessa målsättningar. Klarar de inte av detta bör de sluta, eller ändra målsättningarna. Om förutättningarna just nu finns för tränarna, spelarna att uppnå uppsatta målsättningar är jag inte rätt man att svara på! Som sagt tidigare, personligen tror jag att spelarnas inre kvalitet räcker.

En fråga jag tror är viktig som jag ofta återkommer till själv är ett träningscentra. Vad tycker du om det och vad skulle de i så fall ha för upplägg?

Helt klart maaste det hända något i Sverige!

Ett alternativ är ju att "tvinga" de 17-19 åringarna som finns just nu Karlsson, Karlsson, Thörnqvist o.s.v ut i bättre träningsgrupper, de de har för närvarande kan jag inte tänka mig är bra nog.

Det är dyrt att befinna sig ute i Europa, eller att flytta unga spelare inom Sverige, där måste respektive Materialtillverkare ändra sin inställning till stöd. Bättre stödja ett par man tror på och låta de man inte tror på köpa materialet själv? Jag tror det!

Det andra alternativet som jag ser det är att prova att skapa en utgångspunkt, ett centra som fungerar fullt ut! Sätt ihop det bästa som finns i Sverige, alla som vill, se till att de riktigt bra sparring, och anställ ett par heta tränare, det finns mer än tillräckligt med kunskap! Centrat kan givetvis sedan kryddas upp med de svenskar som tränar ute i Europa, liksom det görs idag i lägerform.

De yngre spelarna behöver dock 365 dagar läger om året. Som jag ser det härifrån ser det väl ut som om Halmstad kan skapa sig en möjlighet, genom den nya hallen, och den kunskap som finns i och runt den regionen! Ekan, Chippen, Tickan, Jörgen, Figge o.s.v, det känns som det skulle kunna bära en bra bit. Ändå bättre vore Malmö, om vi bara pratar placering. Närheten till Köpenhamn, både när det gäller flyg och gruppen i Bröndby, gör Malmö till bästa placering, men jag är rädd att det blir svårt att förverkliga.
Jag kan och vill inte utesluta Köping, det är viktigt för mig att påpeka, jag kan inte förutsättningarna där, därför inga negativa eller positiva kommentarer från min sida.

14 kommentarer:

sankan sa...

"Genetiskt sett passar för sport", vad menar han med det? Skulle vi ha särskilda svenska sportgener, pingisgener? Skumt....

Anonym sa...

Tycker Andy blivit mycket bättre i Köping.

Anonym sa...

Köping borde enbart vara för dom som satsar och har ambitioner. Där finns ju flera halvdana spelare som ändå lägger ner pingisen när skolan är klar.

Anonym sa...

När kommer spelprogrammet för superettan? Inte det prelimenära..

Anonym sa...

frågan är varför alla dom bästa inte går i köping när det var meningen med gymnasiet från början?! riget i övrigt är utmärkt

Anonym sa...

en fråga till anders: vad är det som gör att tyskland är det land som är kinas främste utmanare? (enligt mig då)

Anonym sa...

Sega svar av herr Johansson. Normalt sett kan han vara mer kontroversiell. Brukar vara modigare och mer rak.
Fegis!

max sa...

Det är inte Blomman som tar ut kadetterna utan Niclas Almström.

Anonym sa...

Dock bäddat för missförstånd, då Blomman står som ledare för sex nationers, dokumentet signat endast av flickkadett kapten.

Anonym sa...

jsm segrarna kommer oftast från köping

Anonym sa...

Haha, just den genetiska biten var rätt lustig. Det stod inget om någon påbörjad doktorandutbildning i genetik i bakgrunden...

Anonym sa...

Dom som vinner jsm i singel är i nästan mer än50% av fallen från köping..

Anonym sa...

nästan mer än 50 %..

Gunilla sa...

Målet med riget är att vara en resurs i pingis Sverige. Inte konkurrent till resten av Sverige. Sedan att det går bra för spelarna i Köping visar bara att de tränar bra. De som gör resultat är spelare som tränar mycket och med bra kvalitet och utvecklar sin pingis själva vilket är en av grunderna om du vill bli bra.