tisdag 6 oktober 2009

Årets överdrift

Läste precis en artikel i Hallandsposten skriven av den sensationslystne Carl Fredrik Johansson som försöke röra upp en storm kring att Ljones är marknadschef för SEk och dessutom programledare för Pingisligan.

Han skriver i sin artikel att tittarna sviker Pingisligans sändningar men han tar inte riktigt med alla fakta och det är kanske rimligt att man gör så jag ska nu berätta för er hur det ligger till.

Under den första sändningen som ägde rum den 26/9 mellan Falkenberg och Söderhamn så tittade det i snitt 13.000 personer på sändningen och med en topp på cirka 30.000

På lördagens sändning så var det cirka 9.000 i snitt och 20.000 som mest.

Så långt har han ju rätt att det var färre tittare i lördags men när ha påstår att det är 9.000 man jämför med de av honom påstådda 50.000 så är det direkt felaktigt. Det har uttryckts förhoppningar om att det ska vara 50.000 tittare någon gång under säsongen och då som en topp och inte i snitt alltså är dom två siffrorna helt felaktiga att jämföra med varandra.

Tilläggas bör är hur mätningarna går till, som jag har förstått det ska jag dock påpeka.

Det finns 1300 boxar utplacerade i landet som man mäter tittarsiffror ifrån och de är dom siffrorna som redovisas. Det innebär egentligen att om en enda person av som hade en sådan box tittade förra gången och inte tittade nu så försvann 7000 tittare bara där (9.000.000 delat med 1.300 är lika med 7000). Denna mätmetod är ganska kritiserad och inte alltid direkt rättvis som ni förstår. Det finns säkert någon till parameter att räkna med härsom jag inte känner till men min poäng är att det jag har fått höra så är kanalen MYCKET nöjd med produktionen och tittarsiffrorna.

Alltså ingen katastrof utan precis tvärtom.

Här kan ni läsa artikeln jag hänvisar till.

5 kommentarer:

Kinski sa...

Den nämnda journalisten får mycket gärna lägga av med sina tendentiösa artiklar.

"Det finns tre sorters lögner. Lögn, förbannad lögn och statistik"

Anonym sa...

Du har nästan uppfattat mätningen korrekt.

Det är 1200 hushåll, motsvarande 2600 personer. Dessa ingår i en panel som till sin sammansättning ska vara så lik den svenska TV-befolkningen som möjligt.

/T

Anonym sa...

Skit sammahur rätt eller fel han har i artikeln. 9 000 tittare låter inte direkt imponerande

//P-E

Mark Five sa...

Keep up the good work med sändingarna.
Pingis är en otroligt impopulär TV-sport i dagsläget eftersom det knappt fått någon medial uppmärksamhet alls de senaste 10 åren - bortsett från OS, då det verkligen varit superpopulärt med JO och Jörgen, vilket visar att potentialen för pingis som TV-sport i Sverige är stor.

Det viktigaste just nu är kvalitativa sändningar och kontinuitet. Om vanligt sportintresserat folk kan börja se pingis-matcher i TV är jag helt övertygad om att tittarsiffrorna kommer att stiga på sikt.

Den här satsningen med pingis på TV borde man se väldigt långsiktigt... det viktiga är att få plats i TV-rutan även nästa år, och året efter det... bygga upp en publikbas som inte bara består av nära och kära.

Anonym sa...

Hemligheten med att öka intresset för en sport är att göra det intressant att satsa pengar på. För att detta ska vara möjligt måste laguppställningen presenteras 24 timmar före start för att spelföretagen inte ska behöva gissa matcher och sedan cancellera dom.

Få dit bettingsnubbarna så faller resten av bitarna på plats.