måndag 5 oktober 2009

Eslöv-Halmstad

Match mellan Eslöv och Halmstad i pingisligan i Norrevångshallen i Eslöv och en kommande direktsändning av matchen har fått EAI att gå man ur huse för att förebereda denna match för att den ska bli så bra som möjligt.

Jag var på plats i god tid innan sändningen och ankom redan klockan 09.30 och då var jag långt ifrån först. Eslöv hade hållt på att fixa hela morgonen samt långt in på natten dagen innan, de lämnade hallen först fem minuter innan det automatiska larmet skulle gå igång klockan 01.30.

Man hade byggt upp en läktare med stolar för cirka 200 personer och ordnat med att alla sponsorer skulle få sina skyltar på plats. Ett jättejobb helt enkelt. Vidare så skulle det dras kablar för sändningen och det skulle byggas upp en studio och ett kommentatorsbås. Högtalarna skulle ljudtestas och efter det var det dags att köra testsändningar och stämma av körschema med mera.

Allt var ordnat från Eslövs sida in i minsta detalj och vi som skulle jobba med sändningen var laddade och hade en väldigt låg volym på skämten i headseten när det ljudtestades, stackars produktionsbolagets personal.

Här kan ni se studiodelen där vi stod och sände med ryggen mot spelet. Två kameror riktade på oss varav en filmade alla tre och en bara på Ljones.

Så här var det tre timmar innan matchstart.

När matchen väl drog igång var det mycket folk på plats och jag skulle uppskatta det till cirka 300 personer vilket kändes bra. Jag var dock från sändningens start ganska isolerad från publiken då dels så tog hörlurarna bort en hel del ljud samt så körde jag ju som ni såg arga leken med kameran och det kräver koncentration som ni förstår.

Upplägget var som så att Tickan skulle analysera och berätta vad som hänt medan jag skulle berätta lite om spelarna och förutsättningarna inför matcherna. Uppdelningen är glasklar och känns kanon för mig sen så kan jag tycka att det ibland blev lite väl stort fokus på varje enskild bol och knappt något på vem som skulle spela. Det framgick tydligen knappt vilka som spelade (tex att Kasper är dansk och Espen är norrman) i respektive lag och det hoppas jag att vi kan göra bättre till nästa gång. Skönt att det finns förbättringspotential.

Nu till matchen.

Ni som följt mitt resonemang inför matchen såg ju att jag tyckte att Figge Håkansson skulle ha spelat trea för att Halmstad skulle få Dawei mot Axel och slippa Figge mot Axel, dessutom skulle de få Figge i dubbeln vilket inte är av ondo. Med facit i hand så blev ju det en tuff uppställning för Halmstad och den andra hade nog passat bättre men det vet man ju aldrig på förhand.

Första matchen ut var mellan Zhao Peng och Espen Rönneberg och det blev som väntat en enkel seger för Zhao Peng som jag tycker inte visar upp några som helst tecken på sin välkända arrogans som jag gillar så mycket, hoppas att den återkommer då han är en av få som kan få arrogans att bli härligt att se. 1-0 till Eslöv.

Sen var det en måstematch för Halmstad. Ettan Håkansson mot Eslövs tvåa Axelqvist. Jag tippade av någon anledning Håkansson i studion (axelqvist skadeproblem) och det efter att ha tippat Axelqvist på bloggen, märkligt av mig och så fel jag hade i sändning för Axel var så mycket bättre än Håkansson. Redan från första bollen märkte man att han var laddad, serve och sedan pang. Axel fick Håkansson passiv och drev bak Håkansson i hagen och därifrån vann han inte många poäng, en klar och mycket rättvis seger för Axelqvist. 2-o till Eslöv.

Kasper Sternberg var sönderläst av Huang Dawei som servade kort eller returnerade kort i Kaspers serve nästintill hela tiden sedan direkt ner djupt i danskens backhand vilket tvingade dansken till "stora" poäng medan Dawei fick alla enkla. En taktisk seger av den säkre kinesen som snart kan komma att vara svensk medborgare och då blir Halmstad ännu farligare. 2-1 till Eslöv.

Zhao Peng mot Håkansson var för mig den mest spännande matchen och efter all statistik jag läst på om dessa två så var jag helt övertygad om att Zhao Peng skulle vinna. Men jag ska erkänna att det första setet fick mig att tveka åtminstone till en början när Håkansson gled ifrån och skaffade sig en stor ledning. Zhao Peng åt dock upp ledningen poängför poäng och det höll på att kosta Håkansson setet. Spelare och ledare har fortfarande inte lärt sig använda timeouten tillräckligt tidigt, de tar den nästan uteslutande i underläge när det redan är för sent. Första set är oerhört viktigt och kan man vinna det så är man i bra slagläge. Omar Assar tog en tidig TO mot Söderhamn och det gav resultat och första setet och sedan matchen, så ska man använda en TO inte vid 1-6 i skilje. Nåja. Första set till Figge trots allt men sedan vaknade kinesen och han vann de nästkommande seten och således matchen, skiljesetet blev klara 11-4 och en 3-1 ledning för Eslöv.

Dags för dubbel och återigen lurades Dawei med Sternberg. Ofta oskruvsservar som Kasper la i nät, ut eller upplägg på. Hade Kasper returnerat OK hade Eslöv vunnit det setet lätt och sedan avgjort med 2-0 nu blev det dock skilje och där hade Halmstad ledningen och fick återigen upplägg och som så många gånger tidigare denna dubbelmatch så valde Espen att dra den med sin vänsterhand långt ut med lite vindruta mot Eslövs forehandhörn (bägge högerhänta), problemet var att Kasper läst sönder detta och bara krokade in bollen som blev matchavgörande. Matchen vanns av Eslöv med 12-10 i skilje och det mest tack vare Axelqvist oerhört fina och stabila spel, många fina poäng och backhand raka vägen direkt på servereturen i slutet är den som sitter närmast på näthinnan för mig. 4-1 till Eslöv och det är mycket värt när man summerar tabellen. En 4-1 vinst är lika mycket värd som tre 3-2 vinster glöm inte det när ni ställer upp lagen gott folk.

En lång dag avslutades i god tid och på det hela taget är jag nöjd med min egna buttra insats och hela sändningen även om det var ljudproblem i början (svårt för oss att påverka) och att jag när jag pratade om dubbeln knappt fick ett ord ur mig vilket i och för sig berodde på att producenterna gjorde fel och pratade med mig och Tickan när vi låg i sändning, de bad om ursäkt och det var väl gott så även om man kände sig lite dum.

Ny match på lördag och då är inte jag med men sen är jag med igen i matchen mellan SUIF och Spårvägen uppe i Söderhamn, hoppas Sun Jian har kommit då så att det blir en riktig fight.

8 kommentarer:

Anonym sa...

För oss som missade sändningen...
Går det att se matchen i sin helhet på internet?

max sa...

Den kommer att komma på pingisligan.com första matchen ligger ute där nu.

Anonym sa...

kasper tokboostrar

Kindblom sa...

"En 4-1 vinst är lika mycket värd som tre 3-2 vinster glöm inte det när ni ställer upp lagen gott folk."

Kan du utveckla det Max? Om jag fattat rätt så ger en enskild vinstmatch ett poäng men en förlust ger inte minuspoäng. Säg att för ett bra lag ger en safe-uppställning alltid 3-2 och en chansuppställning 50% chans till 4-1 och 50% till 2-3. Om laget alltid safear får det 3 poäng per lagmatch och om det alltid chansar får också 3 poäng per lagmatch i genomsnitt. Verkar det ungefär rätt tänkt?

Anonym sa...

hmm... jag går in på matcher och får bara upp en analys av tickan. verkar inte ligga upp än.

max sa...

Kindblom,

Vad jag menar är väl ungefär som så här.

Eslöv får här fyra poäng medan Halmstad bara får en poäng. Det är alltså tre poängs skillnad mellan lagen.

Nu får man givetvis inte minuspoäng när motståndarna får poäng direkt men indirekt så får man det genom att de får poäng.

Alltså kan en 0-5 förlust eller vinst få enorma konsekvenser om man får det mot rätt lag.

Ta tex spårvägen mot Rekord. Jag kan tänka mig att de kommer att konkurrena om samma typ av placering och hade då spåret vunnit med 4-1 istället för 3-2 så hade det varit så oerhört mycket mer värt.

angående ditt resonemang så stämmer det nog ganska bra.

max sa...

Trodde at hela matchen låg uppe.. tanken är att de ska ligga uppe där men det är nog inte ordnat ännu.

Håll utkik så kommer det nog.

Kindblom sa...

Ok, jag förstår ditt resonemang. Om en bättre uppställning helt enkelt ger 4-1 i.st.f. 3-2 så är det inget att tveka på. I praktiken är det nog så att det handlar om chans/risk som i mitt resonemang. Det kan löna sig med risktagning, men det är nog framför allt mot slutet av serien om man ligger pyrt till och har mycket att vinna och lite att förlora.