lördag 24 oktober 2009

Uppe med tuppen

Lördagmorgon och jag är uppe nu och kanske en del med mig. Flera som ska ut och resa till matcher och dylikt idag. Dagar som denna med seriespel är kärnan i svensk pingis. Det är nu vi på gräsrotsnivå får vårt lystmäte uppfyllt.

Matcher hela dagen/helgen och sedan kontemplation för många lag kring vad som gick fel men också glädje hos andra lag över vad som gick rätt.

En kompis till mig som nu jobbar som fotbollsreporter på TV sa en gång något i stil med att det inte borde vara speciellt svårt att vara taggad inför ett fullsatt Råsunda i ett Stockholmsderby när man dessutom har en fet månadslön för besväret. Han ansåg att de riktiga hjältarna var dom som själva betalade för sin fotboll och sedan spelade en grusmatch på en regning plan i Spånga på fredagskvällen, det var mycket svårare att sälja in till familj och vänner men tydde på ett genuint intresse. Samma sak inom pingisen. Att vara laddad inför en pingisligamatch när tv är där och filmar och all uppmärksamhet är riktad på just dig och ditt bord där du spelar är ingen konst men att spela bortamatch på fredagskvällen mot Rotebros B-lag. när du är 20år och klockan börjar närmar sig 22.00 det kan fresta på och då är det underbart att Rotebro har en ledare där som bjuder på fika och ett glatt humör, eldsjälar på spelar och ledarsidan.

Jag kan inte göra annat än att hålla med min vän fotbollsreportern. Genuint intresse på gräsrotsnivå lägger grunden för en hel sport. Det intresset skapar ideella ledare och det är en faktor som man aldrig får glömma inom svensk idrott. Sen så tror jag att vi inom pingisen måste bli bättre på många plan at inte bara nyttja ideella ledare utan faktiskt snegla på andra sporter och även på företagsvärlden men det är en annan sak för en annan gång.

Men appropå Råsunda och stockholmsderby i fotboll så har jag en plåt till söndagens match mellan Bajen och AIK som jag inte kommer att nyttja. Vill någon ha den så kom fram och fråga nu idag i Brännkyrkahallen, först till kvarn..

2 kommentarer:

Anonym sa...

hej, det står på alla tv-tablåer att matchen börjar klockan 15.55 men på pingisligan fliken på svenskas hemsida står det att matchen börjar 12.00, vilken tid gäller?

sankan sa...

Rotebro! Inte så kul namn att uttala men desto trevligare klubb. Eller vad säger du, Robin!