fredag 11 september 2009

11 september

Vissa datum sticker ut mer än andra i världshistorien men också i våra sinnen. Vem minns inte vad som hände för åtta år sedan i USA till exempel?

Attacken på World trade Center står kanske ohotad förknippad med dagens datum men jag kan inte låta bli att tänka på andra stora händelser som ägt rum just denna dag.

Världsnaturfonden grundades den 11/9 i Schweiz och det var och är ju positivt men annars är det mest negativa händelser som till exempel att Pinochets militärjunta med flygvapnet och hela armén bakom sig avsatte Salvador Allende och hans regering. Tusentals människor dödades och mångfalt fler blev satta i fängelse för sin åsikter eller tvingades att fly landet. För den intresserade så kan jag rekommendera en bok som heter "Hur många gånger kan man döda en man" skriven av Raymond Parades-Ahlgren. Framförallt den första delen av boken är läsvärd ur många aspekter.

Med ett mer svenskt perspektiv så finns det en hel del negativa händelser av olika magnitud. Imperiet hade sin sista spelning och för oss som växte upp med denna musik så var detta ett stort avbräck. Av lite allvarligare mått så gick Ronnie Pettersson bort just denna dag för 21 år sedan efter att ha krockat med sin formel-1 bil dagen innan.

Närmare i tiden så minns nog de flesta att vår utrikesminister Anna Lindh blev brutalt attackerad på NK i Stockholm av en galen man med kniv och tyvärr fick för andra gången på mindre än tjugo år se en minister bli mördad på öppen gata här i lilla Sverige.

Pingisanknytningar till detta inlägg är mycket svåra att komma på så där rakt av men det är väl skönt att någon gång komma in här på bloggen och vara tvungen att tänka lite grann, eller? Nåja det mest pingismässiga jag kommer på är att Daniela hade namnsdag denna dag förr om åren och då tänker jag direkt på Daniela Moskovits som kommer att spela i landslaget inom kort förutspår jag.

Den som har en bättre pingisreferens till dagens datum är välkommen att kommentera. Bäst referens vinner Sun Jians (Söderhamns) kortnabb som jag kom över för en tid sedan

20 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Max, trevligt skrivet och oj vad du är allmänbildad! Tror också att Danillea kmmer med i landslaget.

Anonym sa...

Spännande kåseri. Det är faktiskt hela 31 år sedan vår kanske främste motorman genom tiderna i Sverige, Ronnie Peterson gick bort. Monzabanan 11 september 1978.En gammal man som jag minns det som om det var igår. För övrigt det året jag tog hem pokalen i Drenge singel i Esbjergs internationella tävling. Men den var i april och det är ju ganska långt från september. /Mellnäs

Anonym sa...

9-11, setsiffrorna från din p.o.v i skilje mot mig i Ängbys vårpool 2008. Tävlingen som fick mig att börja tänka på att man kanske måste kasta upp bollen när man servar :-) /Mellnäs

Anonym sa...

Jag var förut den ena parten i en hiphop-duo som hette Eufoni. Min polare Fernando rappade och jag gjorde instrumentalerna. Vi spelade in en låt för en 5-6 år sedan som hette ”Elfte september” där dessa händelser togs upp (Ronnie exkluderad), bl.a. klipptes ljud in från Salvador Allendes sista tal i en sprucken mikrofon. Kändes oerhört originellt då men såhär i efterhand inser man att det kanske inte var det mästerverket man trodde då man lämnade studion…

//Oppenheimer

C sa...

11-9 är väl ändå det vanligaste resultatet inom pingisen och där har du ju datumet om än bakvänt.

rikard sa...

Inte heller så mycket pingisanknytning men Dylan släppte faktiskt Love & Theft just den 11/9 2001.

Sådana världsomvälvande händelser får inte förbises.

Att diskussionerna om Dylan som en nutida profet tog ny fart är inte så svårt att förstå då albumet, som alltså släpptes samma dag som attackerna mot World Trade Center, innehöll rader som:

"Sky full of fire, pain pourin' down"

Fast vad det gäller profeter kan man väl kräva att de har lite bättre framförhållning.

Coachen sa...

Dog inte Ronny Petersson 11 september 78?
Och det var pga honom som Donic döpte sin platta till F1.

Jo så måste det varit

tigern sa...

Martin son adrian fyller år idag 8 grattis.

Unknown sa...

Störs av allt måste väl ändå vara att Filip Wirströms morsa fyller år idag.
Grattis mamma önskar pappa.

Anonym sa...

Jag fyller faktiskt år idag!

Annica sa...

Jag fyller faktiskt år idag!

Anonym sa...

Adrian Björkryd föddes 16.09 den 11september 2001 efter en 14 h lång förlossning. DIF slog samma kväll Malmö FF borta med 3-1 och gick upp i serieledning. Du kan behålla nabbet. Mvh Björkryd

Anonym sa...

Det är nog bäst att du behåller kortnabbet....det kan du gott behöva själv om du ska kunna slå.. SKÄRBO!!! ; )

Anonym sa...

klockan är 9.11 när jag påpekar att Mellnäs kör en "korp" serv...
: )

sankan sa...

Tycker C ska ha nabbgummit! Så självklart att man inte tänkte på det.

Anonym sa...

Ronja Rövardotters återkommst , var exakt under det året lr hur Maximillius breskaniuczs?

Biggan sa...

Daniella har väll spelat i landslaget ganska länge? Sedan Max hur ofta ser du henne och de andra tjejerna? Om du ser dem ofta så skriv lite om vad som händer med dem och deras utveckling vore kanon. Du verkar insatt eftersom du skriver om det.

max sa...

Biggan,

Jag ser tjejerna på de stortävlingar jag bevistar.

Men stockholmstjejerna ibland på mindre tävlingar också och rent på hur hon spelar och hennes ålder så tror jag att hon är bofast i landslaget inom kort.

Kinski sa...

Hösten 2003 mördades Anna Lindh, hon avled den 11 september.

På tal om musik, även Slayer släppte ett album just den 11 september 2001, God hates us all.

Biggan sa...

Det var inte meningen att hacka på dig utan om du har koll skriv om dem. Jag tror Daniella har en bit kvar men hoppas verkligen att det går fort.