tisdag 29 september 2009

Div 1 Östra

Den serie där jag faktiskt var på plats hela helgen och såg en hel del av det som hände och fick som lagledare känna på tufa och jämna matcher hela tiden.

Jag börjar med mitt eget lags insats, Norrtulls SK. Vi plockade in sju poäng och det är vi grymt nöjda med även om vi kanske borde ha vunnit den sista matchen också och på så sätt haft fyra raka segrar. Men marginaler med oss i två andra lagmatcher byttes här till marginaler mot oss och så är det ofta.

Vi hade inför denna helg grava problem med laget då det visade sig att tre man av sju skulle vara bortresta och att en av dom som skulle spela var skadad i axeln. Inte bra och med anledning av det hade vi flera reserver förvarnade däribland jag själv som däremot exkluderade mig själv helt och hållet genom att skada tummen i en fotbollsmatch på fredagskväll, klantigt. När sedan dessutom en av de friska spelarna loopar i bordet med tummen i sin andra match så att blodet forsar och han samtidigt har blivit magsjuk så ska man inte klaga för mycket.

Sju poäng utan Bergman och Gustafsson lovar gott för fortsättningen och kampen om seriesegern lever fortfarande.

*

Ängby kom till start med det bästa de har att erbjuda i form av Ericson, Singh och två koreaner varav den ena höll riktigt hög klass. Dessutom så var Rosenberg och Linderoth med i laget. Ängby körde över allt motstånd och imponerade stort. Bredd och klass rakt igenom. Det blir tufft att spöa detta lag om de har koreanerna hela säsongen vilket är högst otroligt.

*

Riddaren överraskade något negativt på mig och var inte alls så stabila som jag är vann att se dom. Två nyförvärv på plats i form av Gurra Zetterström och Johan Eriksson men inte en skymt av Lindqvist och Engelmark. Storstryk mot Safir var kanske helgens skräll. Kan fortfarande vara med på den övre halvan och slåss om en topplacering men det kräver förbättring.

*

Safir är seriens överraskningslag. Santos är mycket bättre än vad jag trodde och han visade fin moral i flera matcher där han vände stora underlägen till vinst. Sashiranga från Sri Lanka var en spelare jag inte kände till alls innan seriens start och han var en kul och positiv bekantskap, hårdslående trots sin tunna kropp. Seriens andra lag som har två icke-eu spelare i laget, en skitregel men Safir är ett mycket positivt lag. Rööse och Göthenberg spelade bägge två bra och vann en dle matcher vardera.

*

Västers från Motala kom till spel utan Tobias Lau och det påverkade deras poängskörd kan jag lova. Davidovich kommer att vinna en hel del matcher fortsatt precis som Svanberg och med Lau i laget blir de svårslagna kan helt klart avancera i tabellen efter det. Hedström skrällde och vann mot Ericson.

*

Södertälje kom även de till start utan sin bästa spelare och förmodligen seriens bästa spelare Ojakangas. Det till trots så skrapade de ihop två poäng vilket får anses som fullt acceptabelt med tanke på laget de ställde på benen. Bennborn inte helt oväntat bäst i laget.

*

Norco tog bara en poäng men det kommer nog att bli fler under säsongen men med 0-10 på fjärdemannen blir det tufft att undvika bottenstriden. Marsden som jag trodde skulle vara en plusminusnollspelare överraskade positivt och bjöd på stenhårda forehands raka vägen och farliga servar som kickade bra, klart bäst i Norco.

*

Linköping får kriga för att hänga kvar och för att göra det så måste ungdomarna höja sig och leverera pluskvoter. Arsenovic loopar stenhårt men missar i returspelet och blir därför låst stundtals så att han inte kommer åt. Boodh har många säsonger i Div 1 och bör nu som 17-åring börja leverera klar pluskvot. Får svårt denna säsong.

*

Norrtulls SK
Ludvig Hedlund 9-2
Henrik Nyqvist 7-4
Sebastian Hedlund 3-1
Pierre Lönn 1-2
Jens Karlsson 4-7
Gilles Debuire 0-3
Sebastian Hedlund/Ludvig Hedlund 2-0
Henrik Nyqvist/Jens Karlsson 3-1
Ludvig Hedlund/Gilles Debuire 1-0
Pierre Lönn/Ludvig Hedlund 1-0

Linköpings BTS
Joakim Boodh 4-5
Thomas Eriksson 1-3
Vanja Arsenovic 3-6
Linus Karlsson 0-4
Anders Hammarbäck 1-8
Linus Karlsson/Vanja Arsenovic 0-1
Joakim Boodh/Vanja Arsenovic 0-1
Linus Karlsson/Joakim Boodh 0-2
Thomas Eriksson/Gert Klang 0-2

Riddaren BTK
Erik Zetterström 3-1
Lars Millbert 5-4
Gustav Zetterström 3-3
Per Delby 5-5
Johan Eriksson 5-6
Johan Eriksson/Erik Zetterström 2-0
Gustav Zetterström/Johan Eriksson 1-1
Lars Millbert/Per Delby 2-2

Västers BTK
Dimitri Davidovich 6-3
Robert Svanberg 5-5
Adam Hedström 3-6
John Bergquist 3-6
Robert Svanberg/John Bergquist 2-2
Adam Hedström/Dimitri Davidovich 1-2

Södertälje BTK
Thomas Bennborn 7-3
Patrik Zackrisson 4-6
Tobias Höglund 3-7
Emil Aggestam 3-7
Tobias Höglund/Patrik Zackrisson 1-1
Patrik Zackrisson/Emil Aggestam 0-2
Tobias Höglund/Thomas Bennborn 0-2
Emil Aggestam/Thomas Bennborn 0-2

IF Norcopensarna
Michael Marsden 9-2
John Nilsson 5-6
Jörgen Pettersson 0-3
Aidin Ostad 3-8
Adam Wäppling 0-7
Michael Marsden/John Nilsson 1-0
Adam Wäppling/Jörgen Pettersson 0-1
Michael Marsden/Aidin Ostad 1-2
Jörgen Pettersson/John Nilsson 0-2

Ängby SK
Martin Singh 8-0
Jun Cho Jae 6-0
Gustaf Ericson 7-2
Ho Kim Seok 4-2
Simon Linderoth 1-1
Johan Rosenberg 1-1
Jun Cho Jae/Ho Kim Seok 2-0
Martin Singh/Gustaf Ericson 2-0
Johan Rosenberg/Simon Linderoth 1-0

BTK Safir
Emil Santos 8-1
Hashinta Sashiranga 5-3
Pontus Rööse 4-4
Daniel Göthenberg 3-5
Hashinta Sashiranga/Emil Santos 3-1
Daniel Göthenberg/Pontus Rööse 2-1

24 kommentarer:

Anonym sa...

http://idiotvinden.blogspot.com/ Kan bara hålla med den kunniga bloggaren/sjöberg

max sa...

Kul läsning.

Anonym sa...

Hej
intressant reportage! Skulle du kunna skriva lite om div 1 och 2 västra?

Anonym sa...

kvoter södra hade vart gött

Anonym sa...

Hej. Vad händer med pingisligans hemsida? Är det någon som vet eller är det bara jag som inte hittar den?

Anonym sa...

Vilken skitregel är det du menar? Är väl ändå bättre att se en ung seriös spelare på väg upp, oavsett landtillhörighet, än 35-45 åringar som tränar inför sammandragen?

max sa...

Jag tycker inte att det är bra med att unga utländska spelare tar plats från svenska unga spelare som är fallet i Safir och Ängby.

max sa...

div 1 västra kommer dock inte 2.

Anonym sa...

Häller ofta med dig Max, men inte denna gång!
Koreanerna tillför mycket:

- Höjer nivån på träningen vilket i hög grad är bra för de ungre
- Möjliggör att Ängby snabbare kan komma tillbaka till superettan
- Roliga för publiken att se spela
- En viktig del i klubbens internationlla utbyte
Och sist men inte minst, de unga i Ängby får spela i den serie som passar dem då klubben bla har 2st div 1 och ett div 2-lag som de kan spela i. Gurra och Martin borde givetvis spela i en högre serie men roligt att de är kvar för att fösöka ta klubben till baka till superettan.
-Och slutligen detta är spelare som tränar 8-9 pass per vecka i klubben. Vad spelar det då för roll från vilket land de kommer ifrån.

Lycka till med den för Svensk-pingis så trevliga blogg du sköter exemplariskt.

/Pingisförälder

max sa...

Positivt att de höjer träningsstandarden men negativt att de får förstärka ÄSK på det sätter de gör nu.

Hade hellre sett att de hellre tränade och turades om att spela och att ÄSk kunde ha spelat fler matcher med någon av alla sina andra duktiga ungdomar.

Om målet är superettan så får man där inte ha mer än en icke-eu spelare och då faller detta resonemang för den nivån också.

Med denna regel så får unga svenska spelare det svårare att ta plats.

Min åsikt...

Anonym sa...

I think that the person who writes this blog underestimated me because of my performances last season. My poor results were down to the fact that I had only just recovered from a broken leg so my movement was very poor. I am now fully recovered and as you can see from last weeks results it was alot better. I enjoy playing in Div 1 Ostra and will be back again in October.
Cheers,

Michael Marsden.

Anonym sa...

Nja!
1) De "koreanerna" har stått över matcher redan, och kommer att stå över matcher framöver också.
2) Målet är att de egna yngre spelarna ska fortsätta att utvecklas och att några av dem sedan kan ta ordinare plats i A-laget. Så jag tycker nog att resonemanget håller även fast man i supperettan inte får spela med mer än en icke EU-spelare.
3) Vilka yngre spelare i Ängby av de lite bättre tror du får spela mycket mindre pga denna regel?
Själv tror jag inte någon av dem ser detta så negativt som du verkar göra! Många av klubbens unga (födda -91 eller senare)får när de är mogna spela i div 1 bl a i Råcksta.

4) En annan viktig del i detta är också att Ängbys ungdomar får mycket matchträning utomlands då klubben deltar internationellt mer än de flesta/alla andra klubbar gör.

Tack igen för det fina arbetet du gör/lägger ner på denna blogg!
Skönt med folk med åsikter, och det har du verkligen gott om.

/Pingisförälder

max sa...

Pingisförälder,

1. Cho och Kim har även spelat samtidigt vilket betyder att andra spelare i form av linderoth och Rosenberg får vila.

2. De yngre spelarna utvecklas mer om de får spela än av att sitta på bänken.

3. Bland annat så får Simon Linderoth spela mindre född 1991 och får i helgen spela en lagmatch istället för två eller tre. Spelare från Råcksta (berglund och/eller Loso) hade kunnat spela i Ängby och lämnat plats för fler spelare och yngre spelare i Råcksta.

4. Har ingenting men den regeln att göra överhuvudtaget men visst är det bra att Ängby ordnar med internationella tävlingsmöjligheter för ungdomarna.

Vill tillägga att jag verkligen gillar Ängbys verksamhet och känner flera av ledarna och de flesta av spelarna men detta är en regel som jag tycker är felaktig och dålig för svensk pingis.

Cho och Kim skulle kunna träna här och spela för olika lag till exempel om man nu vill att de ska spela serie.

Safir ställer också upp med två icke eu-spelare och jag vet inte hur mycket de bidrar med för att göra Safir till en bättre klubb men jag hoppas att Safir nyttjar dom mer än bara för matchspel i div 1.

Tack för berömet kring bloggen!

max sa...

Michael Marsden,
You played really well thie weekend and you are correct, I did underestimeted you a lot.

But know I know how well you can play.

You played really well and if you get some help from John Nilsson to translate my comments about you you will see that I say that you were the big positive siprise for me this weekend.

See you in October in Motala.

Anonym sa...

http://www.youtube.com/watch?v=MF3n8cGuDFg

Gavin o Marsden.

Anonym sa...

Jag håller helt med "pingisförälder". Att koreanerna är här och spelar med oss är bara positivt. Det vet jag att nästan alla spelare i ängby håller med om.

max sa...

Jag förstår att Ängby tycker att det är OK att koreanerna är här det är inte dte jag pratar om.

Jag menar att det är fel att de får spela för samma lag samtidigt.

Anonym sa...

Max:

Är det inte för många onödiga regler såväl i BT-Sverige som internationellt.

Och regeln som finns i Supperettan om att man bara får spela med en icke EU-medborgare per lagmatch är av väl en av dessa onödiga/idiotregler!

Vad blir bättre i Pingissverige av detta. Är det på något sätt bättre att tex Ängby spelar med en t ex engelsk spelare o en korean än två koreaner???

Låt de som är bäst lämpade att besluta vilka man själv vill spela med och som man tror gagnar klubben på bästa sätt göra det nämligen klubbarna själva.

De yngre kommer alltid att få chansen att spela i resp A-lag när de är tillräckligt bra ur klubbens
synvinkel beroende på klubbens målsättning.

Och de klubbar som inte sköter detta förlorar själva på att inte släppa upp ungdomarna tex genom flykt till andra klubbar.

Och så länge som Ängby o Råcksta spelar i samma div. spelar det inte någon större roll i vilket lag resp ungdom spelar i.
Jag är också övertygad om att flera spelare kommer att flyttas mellan lagen vid tillfälle.

Och när det gäller Simon L:
Han går sista året på gymnasiet och fn kommer pingisen lite i tredje hand just nu. Och det är enl honom inte självklart att han ville spela mer än det har gjorde 2 singlar och 2 dubblar. Han fick nu också möjlighet att hoppa in som domare och tjäna lite "egna pengar".
När man tar ut lag är även vilja, lust och motivation mycket viktigt!

Apropå ingenting:
Nisses "smeknamm" på våra koreaner=CHO o TJIM (KUL VA!)

Mvh
En "tjatig" pingisförälder

max sa...

Mer diskussion härligt!

Jag tycker inte alls regeln är dålig att man bara får spela med en icke-eu medborgare i superettan. Jag tycker iofs inte att det är bättre med att det skulle vara en engelsman och en kines men där kommer europeisk lagstiftning ivägen.

Du ser allt ur ett strikt äsk-perspektiv jag ser det från ett objektivt håll men även subjektivt håll. Det objektiva säger mig att det är bättre för svensk pingis att svenskar spelar och sedan sparrar med utländska duktiga spelare och även möter dom på match. Den subjektiva ser det som en seriekonkurrent som får svårare motstånd på gund av detta.

Det är billigare för en klubb att ha en kines än en europé i samma spelstandard. Givetvis får de etablerade kineserna bra betalt men inte de oprövade i alla enskilda fall.

Skulle regeln vara fri i superettan så kan den ju lika gärna vara det i elitserien med ditt resonemang och då skulle ett lag kunna ställa upp med tre kineser eller koreaner som är inköpta eller tom influgna för en match. Det anser inte jag vara främjande för svensk pingis.


Jag håller med om att ungdomar ska få chansen när de är redo men jag har sett i otaliga fall där den unga blir åsidosatt och den äldre eller den utländske fått chansen och det i slutet mynnat ut i att den unge inte riktigt orkar satsa lika hårt längre.

Att ängby och råcksta spelar i div 1 bägge två medför att de två koreanerna skulle kunna ha spelat i olika lag men det hade ju i så fall skapat andra problem så där förstår jag ängby. Men man hade kunnat spela med Kim (den sämre) i div 2 tex.

Simon var bara ett exempel. Jag vet inte hur hans motivation ser ut men den kanske (jag vet inte) hade sett annorlunda ut om han vetat att han skulle spela alla matcher och varit gjuten i laget.

För att fortsätta denna diskussion så måste vi vara mer generella då det nu bara behandlar Ängby som jag tidigare har påpekat är en fantastisk klubb och jag vill inte klaga på dom eller deras verksamhet, det är regeln det är fel på enligt mig.

Anonym sa...

Envis partinlaga nr4:

Du har rätt MAX, detta handlar inte om ÄSK!
-Jag ville bara försöka vara konkret i mina exempel.

Ja jag tycker att regeln mycket väl kan tas bort i även i elitserien.
Den behövs hehövs helt enkelt inte. Och jag är inte alls orolig för att "tre kineser eller koreaner som är inköpta eller tom influgna för en match".

Man behöver lokal förankring för att få publik och ett stort angagemang.
- Känns som du är rädd för något som är mycket orealistiskt!

Att öka möjligheten till seriespel för våra ungdomar kan man göra på många andra effektivare sätt.

Du har även fel när du skriver "Du ser allt ur ett strikt äsk-perspektiv" Jag vet inte om jag ska bli arg eller besviken! Men MAX det finns andra än du som sätter svenskbordtennis före den lokala klubben. Och jag räknar mig till denna skara.

Du skrev: "Jag håller med om att ungdomar ska få chansen när de är redo men jag har sett i otaliga fall där den unga blir åsidosatt och den äldre eller den utländske fått chansen" Detta vill kommentera så här: Visst, människor gör ibland felaktiga val. Men samtidigt kan det som ibland uppfattas enl.ovan vara bättre för "klubbens ungdomar" på en lite längre sikt! Tex 1-2 unga spelare får en säsong spela ett mindre antal matcber för att säsongen efter få chansen att spela i en högre/bättre serie, då klubben gått upp i seriesystemet.
Och utifrån kan vissa spelarval alltid lätt kritiseras men man ska då även vara medveteten att man kanske saknar viktiga fakta och därmed drar felaktiga slutsatser.

När man som klubb håller på med internationellt utbyta med ungdomar under 18 år, så tycker jag det är självklart att de spelar i den serie de spelmässigt ligger närmast när så är möjligt.
Det hade även jag önskat min son/dotter om han/hon var i ett annat land och tränade/spelade.

MAX, hur i all sin dar får du kraft, ork och inte minst tid att sköta bloggen som du gör idag!

Själv kan jag inte förstå hur, men hoppas att du orkar en bra stund till.

Byt ut delar av styrelsen i SVBTF
och sätt in MAX och några andra/yngre förmågor....men det skulle kanske bli bloggens död...så jag tar tillbaka den sista meningen.

ÄSK-förälder

max sa...

Vi fortsätter...

Varför jag påstår att du har ett äsk-perspektiv är kommentarer om att "ÄSK erbjuder internaionellt sammarbete" "ÄSK låter ungdomar i större grad än andra åka utomlands och tävla" "Ingen i ÄSK klagar på att de har koreanerna här"

Det låter enligt mig som du har en viss bias här och inte bara är objektiv. Och om du känner dig påhoppad av att jag skulle påstå att du inte sätter svensk pingis först så kan det bero på att du är anonym och jag inte vet vem du är eller vad du gör för att bidra till svensk pingis. Det är nackdelen med att vara anonym. :)

Jag håller med om vad du säger angående laguttagningarna men tyvärr är det fortfarande så att det blir att spelare i ung ålder blir åsidosatta och det påverkar dom och deras beslut för framtiden. Förhoppningsvis vet tränare i sina klubbar bäst, det är väl det man kan hoppas.

Angående serietillhörighet så tror jag inte att Kim mått dåligt av att spela med islandstorget i div nss, det är dock bara en parantes då jag förstår att de vill spela i samma lag. Men som du säger så kanske det inte gör dom något om dom skulle spela varannan match i de få månader de är här?

Angående att spela med tex 3 kineser i ett lag så var det något man vilje stävja med regelförändringen och då innefattande man även superettan där det fått positiv effekt på tex askim som nu spelar med två unga svenskar istället för en (1) som de gjort de senaste säsongerna. Wang som nu spelar i Div 1 hjälper klubben lika mycket på hemmaplan men kan inte bidra i superettan och med det så är Askim "tvungna" att spela med en ung spelare, härligt och precis så vill jag ha det genom hela det nationella systemet.

Angående ork så är det inga problem om man brinner för något och jag håller med om att det behövs folk som brinner för svensk pingis inom svensk pingis. Sen är jag inte rätt man för att sitta i styrelsen men tack för att du tror att jag skulle göra ett bra jobb.

Mvh
Max

Anonym sa...

I have posted the Div 1 east report onto our UK forum. Maybe some of the members on here would be interested to join.
www.tabletennistalk.co.uk

max sa...

under which topic?

Anonym sa...

General Discussions.

http://www.tabletennistalk.co.uk/forum/showthread.php?t=2145&page=3