lördag 19 september 2009

Rapport från fredagen

Fredagen blev fantastisk. På flera sätt. Tyvärr är min åtkomst av internet kraftigt begränsad på kvällarna och jag kan därför inte skriva förrän jag är tillbaka här i hallen. Dessutom spenderar jag kvällarna med pingismänniskor och då kan jag ju inte sitta och skriva det är fattar ju ni med.

Nu till gårdagens matcher.

Vi börjar väl med PGs fantastiska insats tycker jag väl. Bra då är vi överens.

Jag trodde på förhand som ni vet att PG skulle få det riktigt svårt med den tempostarker österrikaren GArdos men bara några minuter efter att jag skrivit det så får jag höra att PG har 2-0 på GArdos och det har inte varit några problem alls. Gott tänkte jag då kan han vinna idag igen om han bara spelar upp sig jämfört med Jevtovic matchen.

Som PG spelade upp sig. Han fick en bra start och använde sig av alla taktiska finesser som var möjliga. Varierade servar. Loop med sidoskruv. Uppstuds ibland. Loopa skruv ibland. Dra ner tempot, öka tempot. Han gjorde allt rätt för att inte fastna i slagdueller där han visst att han skulle kunna få problem.


I första set vid 7-4 till PG plockar han för första gången fram skopserven (ni vet vilken jag menar). Och för att förklara för er som inte såg returen så kan jag berätta att jag höll på att få den i huvudet och jag satt 50meter bort från bordet. Jag började till och med skratta på läktaren så mycket gick Gardos på serven.

Första set vanns enkelt av PG och han spelade riktigt bra på de avgörande bollarna och när han vid 10-8 i tredje set med ledning 2-0 i set vinner den poängen och går ifrån till 3-0 då vet man att han är nära.

Gardos gav dock inte upp utan spelade upp sig och PG lyckades inte riktigt bibehålla samma kvalitet (det var sjukt bra kvalitet ska det sägas) som i de tre första seten. Gardos vann fjärde och femte set och det höll på att bli lite nervöst.

I sjätte set så var däremot PG "all about quality" igen och han gick upp till ledning som han sedan höll fram till 10-8 och då visste man på läktaren vilken serve som skulle komma. Hade det varit i Söderhamn på en pingisliga match så hade SUIF-klacken unisont och taktfast sjungit

Serva
Serva
Serva han till månen

Och det gjorde PG. Skopserven med max överskruv och Gardos flippar ut med en meter. PG till kvarten och ett glädjeskutt som var underbart att se. Vilken match och insats av PG som under denna turnering i de äldre spelarnas frånvaro växt som spelare minst en nivå.

Nu väntar Timo Boll och det blir minst sagt tufft. Men jag tror att PG gör en bättre insats än i lag då han var skrämd att se Timo på andra sidan bordet. Lugnt och stilla och inte försöka spela för svårt så kan det bli en bra match. Boll är favorit mot alla spelare i turneringen och så även i denna match. Matchen startar 18.00 och jag är där!

*

Apolonia som är en personlig favorit som ni vet spelade en märklig match mot Christophe Legout. Den svängde fram och tillbaka hela tiden och det kändes för mig hela tiden som om Apolonia skulle springa ifrån och vinna enkelt men fransmannen slet på och gjorde det bra.

Apolonia gick fram till 3-2 och upp till jag tror 6-1 men tappar det setet och bör vara skakad i skilje men nejdå. Smakstart för Apolonia och 5-0 som blev 8-4. Legout har i detta läge de mjukaste mockasinerna ni skådat, inte en ossning och inte ett ljud. men när han drar 9-8 då kommer avgrundsossen. 9-9 och vem har mest rutin och bäst nerver. Svar Legout. Kort serve och sedan en bra backhandloop som ger poäng direkt. Kort duell i bollen efter som Legout vinner och med det blir han belönad med en kvartsfinalplats.

*

Legout kommer i sin kvartsfinal att få möta Maze som var varnad av Karakasevic framfart. MAze hade lite problem de två första seten mot Kara som hade hallens stöd (är tyskarna rädda för Maze mot Boll?). Efter 1-1 i set så var det bara Maze och åter Maze. 4-1 i set och turneringens enda obesegrade spelare är nu i kvartsfinal.

*

Kuzmin från Ryssland fick möta Svenssons överman Eloi och vann enkelt med 4-1. Inget snack om saken.

*

Schlager som vann den sjuka matchen mot Feyer-Konnerth som jag för övrigt senare på kvällen pratade med om den där bollen, han tyckte inte att den var så speciell egentligen sa han mellan cigaretterna och en klunk öl. En annorlunda men väldigt rolig idrottsman. Men nu är det Schlager det handlar om.

Österrikaren mötte Crisan och vilken slakt det blev. Schlager stod med raka ben och rak högerslägga och bara väste ut Crisan efter noter. Det såg stundtals ut som om Schlager höll på att somna så överlägsen var han, så hemst att möta en avslappnad Schlager.

*

Samsonov fick smaka på Schlagers avslappnade men ack så hårda slag i lagtävlingen och nu ställs det mot varandra redan i kvartsfinal efter att Samsonov besegrat Monteiro i en ganska jämn match.

De två första seten dominerade av den säkra vitryssen men sedan så höjde sig Monteiro och vann två knallhårda set med 13-11 och utjämnade till 2-2 i set. Men Samsonov som har mer rutin än hela det portugisiska landslaget tillsammans genom alla tider förändrade bara små detaljer och vips så hade han enkelt vunnit. Sammy mot Schlager i kvartsfinal.

*

Nu till turneringens knallsensation. Ruwen Filus. 21 år gammal defensivspelare utan större meriter men med ett kraftigt förbättrat spel de två senaste säsongerna mot Andrej Gacina från Kroatien. Som ni minns så vann Åkerström mot Gacina och man kunde ana att Gacina kanske inte har stenkoll mot deff. Jag pratade med Cykelhjälmen om denna match och han trodde att Filus kunde vinna om han inte fastnade i loop mot loop med Gacina där denne är grym.

Åkerström hade så rätt så. Gacina spelade urdumt stundtals och Filus kunde gå fram till 3-0 och 10-9 men Gacina vann den och även nästa matchboll han hade emot sig vid 10-11. 13-11 till Gacina och i femte set så spelade han smartare och jag funderade då om sensationen skulle utebli men vid 9-9 i sjätte så lyckades med stor hjälp av publikstödet Filus vinna två raka bollar och således matchen med 4-2 och även han i kvartsfinal. Hade någon sagt till mig innan EM att Filus skulle gå till kvartsfinal och där han bra chans på en semifinalplats hade jag bara skrattat och ärligt hur många av er kände ens till tysken innan denna turnering?

Dåligt hemmastöd?


*

Kvartsfinalerna:
Boll-PG
Maze-Legout
Kuzmin-Filus
Schlager-Samsonov

Nu till hallen och kolla hur det gått för Törna och Kalven i tröstturneringen. De vann bägge två två matcher vardera igår.

Det är rätt trist att vara här om man gillar pingis...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ruwen är väl rätt känd iaf för oss pingisnördar.

Anonym sa...

PG:s skopa är helt okej

Anonym sa...

Vilken härlig turnering det verkar vara och i Tyskland också, Europas pingisMecka. Inte utan att man blir avundssjuk på dig Max.
/J

max sa...

Ni som gillar pingis ska vara avundsjuka..