fredag 18 september 2009

Galet

Innan jag skriver något mer så var det helt galet i hallen alldeles nyss.

Zoltan Feyer-Konnerth mot Werner Schlager och jordens tryck. Väggarna skakade och taket höll på lyfta. Konnerth håller på att skrälla men Schlager kommer tillbaka och kämpar sig förbi och om Konnerth.

Vid ledning med 3-2 i set så får Schlager setboll emot sig 9-10 och på den bollen får tysken en till synes dödande nätrullare men Schlager bara väntar och väntar innan han med backhand rullar in den, otroligt nog räddar Konnerth den innan Schlager i en duell väser in 11-11.

Strax efter detta så står det 12-12 och Schlager får övertag i en duell där han väser in den djupt ner i Konnerths backhandhörn när Konnerth står med racketen i forehand. Men då... jag måste säga det. Hedram och Källberg släng er i väggen. Konnerth piskar in den bakom ryggen och vinner sedan den efterföljande slagduellen. Det VÄRSTA jag har sett på den här nivån och live.

Skiljesetet blev även det hårt men Schlager var den starkare på slutbollarna och vann till sist med 11-8. Videoklipp på detta kommer senare.

*

PG vann sin match mot Jevtovic utan att spela bra. PG servade desto bättre och det var en sekvens där Jevtovic missade 7 returer i rad. Ja, jag skrev SJU returer i rad. Matchen blev onödigt jämn men PG vann och det är det viktigaste. Nu ställs han mot Robert Gardos som i en grym match besegrade Bastian Steger.

Jag tror att det blir en för svår uppgift för PG att vinna över aArdos men jag har gärna fel. Erik Lindh tror stenhårt på PG och jag hoppas innerligt att han har rätt men jag minns flera matcher med Gardos där han enkelt besegrat vänsterhänta spelare och han ser dessutom ut att vara i bra slag.

En fantastisk insats om PG kan vinna denna. 16.30 går matchen och jag är där. Trist med pingis..

*

Robert Svensson mot lille fransmannen Eloi blev aldrig en sådan match man hade hoppats på. Spelet uteblev helt och Svenssons arm såg inte ut att vara i så bra ordning, jag vet inte ännu men han verkade nästan skadad.

Eloi satte ett par sjukt bra slag i viktiga lägen och var starkare i slutet på seten och vann därför till sist ganska komfortabelt med 4-0. EM slut för Svenssons del.

*

Samsonov slog enkelt Trinko Keen och ser hopplöst säker ut. Makalöst hur bra försvar den mannen har.

*

Baum förlorade mot Monteiro en en mycket sevärd match. Loop mot loop hela tiden och nästan bara snygga bollar. Riktigt kul att se!

*

Apolonia mot Pavelka blev som väntat en enkel seger för portugisen. De möttes på OS-kvalet förra året och då var det ännu större utklassning än vad det var idag då tjecken nu faktiskt var med i några set.

Saive blev krossad av Kuzmin som höll och kanske borde ha förlorat mot Drinkhall igår.

*

Gionis mot Zwickl var en uppvisning av deffen från Grekland som var helt överlägsen. Trodde att jag var kass mot deff men relativt sett så är Zwickla värre. 4-0 till greken.

*

Boll var som väntat helt ohotad mot Bobocica och Maze var lika ohotad han mot Österrike kinesen Feng.

Glömde skriva det förut. Korbel flög ut igår mot Filus från Tyskland. Deffen ledde med 3-2 och 6-2 när Korbel gav upp. Han var inte skadad så vitt jag kunde se (men jag vet inte) utan han var mer irriterad på tysken av någon anledning. Innan han gav upp så stod han bara och snärtade bort bollen och gick bakoch deffade själv. Det såg rätt illa ut. Filus fortsatte idag med sitt vägvinnande spel och slog ut Blaszczyk med 4-0. Imponerande av den unge tysken.

*

Crisan och hans spel förtjänar ett eget inlägg efter hans mygel igår så jag nöjer mig med att säga att han är vidare efter 4-3 mot Prokopcov och samma setsiffror mot Keinath. Ok, hans mycgel var inte det värsta jag sett men det var illa.

*

Glömde också att skriva om Dima Ovtcharovs förlust mot Machado. Jag träffade Ovtcharov på kvällen och han var helt förstörd. Jag tyckte på riktigt synd om honom då han var helt knäckt. J-O Waldner satt ner med honom en lång stund och peppade honom och gav honom en hel del värdefulla råd. Snyggt gjort av Waldner att stötta den unge tysken.

Gacina slog just ut Machado. Glöm inte att Fabian slog Gacina ganska klart, glöm inte det.

*

Karakasevic som jag sågade innan EM har avancerat en runda till efter att mycket överrsaskande vunnit över Süss. En riktigt dålig insats av Süss som såg ut att vara helt under isen i matchen.

*

Matilda Ekholm mötte deffen från Holland som är kines och var bara med i ett set då hon hade 9-6. Många deffar på damsidan och jag tror att det skulle vara nyttigt med mer träning för damerna mot just deff. Nu när Wang Qing (för visst ska han det?) ska hjälpa till i Köping så kommer det säkert att hjälpa.

Nu dags för en fika och sen tillbaka till hallen. Omgången som var just nu var den absolut roligaste och bara åttondelarna kan slå den. Från kvartsfinal och framåt är det inte riktigt samma grej tycker jag. Hela hallen fylld av spelare och en himla liv och ossande överallt, det är så jag vill ha det.

11 kommentarer:

Isbjörnen... sa...

Filus är en spelare jag tror på för framtiden, han kan spela fantastisk pingis då han är i form.

Anonym sa...

Har missat det med Crisan, vad gjorde han?

Anonym sa...

Jättesynd om Ovtcharov...verkligen

Anonym sa...

Från EM till Modum Open i Norge med många bra svenskar kan väl inte steget vara långt, Max? Ett litet tips från: coachen.

Block.mag. sa...

PG! Ser fram emot rapport.

Anonym sa...

http://www.youtube.com/watch?v=_3w8JNAI7ew
Källbergs är snyggare men det var fan inget fel med det slaget alltså!!

Anonym sa...

Käre sportreporter! Vilken inlevelse! Vilken dramatik! Du sätter det på pränt! Hur fantastiskt du än beskriver bollen mellan Schlager-Konnerth(?) så längtar jag efte att få se den grymma bollen igen. Du trollbinder mig! /Micke

Anonym sa...

Låter bra :D, men kan du berätta lite mer om myglet :P

Anonym sa...

Vad gjorde Crisan? Haha måste vart kul å se en tiltad Korbel ;)

Anonym sa...

va hände me crisian?

max sa...

Det var kanske inte så farligt egentligen..

5-4 till Crisan i skilje och de ossar varandra i ansiktet hela tiden.

Proppen får övertaget och drar in den i magen på Crisan som loopar tillbaka via tröjan.

Proppen markerar det och lägger bara in bollen som Crisan slår tillbaka, Proppen lägger in den igen med armen uppsträckt. Crisan springer in en backhandloop stenhårt och kräver poängen.

Domarna har inte sett det alla andra har sett och dömer fördel för Crisan som istället för 5-5 har 6-4.

Det blir ett jättetjafs och Crisan visar lite sportsmanship genom att serva en boll i nät.. men han tjänade på det iaf. Nu fick han 6-5 istället för att det skulle ha stått 5-5 å andra sidan så är det långt ifrån alla som ens skulle ha missat serven med mening.