torsdag 10 september 2009

Spelarna i EM

Nordiska spelare:
Maze
Tugwell
Monrad
Kongsgaard (Böne)
Sternberg
Groth (!)
*
Tamminen
Olah
Soine
*
Gummi
Magnason
Magnusson
Gudmundsson
*
Erlandsen
Berner
Rönneberg

Spelare med sverigeanknytning eller blogganknytning:
Carneros, SPA
Murphy, IRL
Apolonia. POR
Crisan, RUM
Rumgay, SCO

Unga spelare:
Drinkhall, ENG
Knight, ENG
Reed, ENG
Groth, DAN
Filus, TYS
Franziska, TYS
Floritz, TYS
Kosiba, UNG
Shibaev, RYS

Gamla eller rutinerade spelare:
Schlager, AUT
Chen Weixing, AUT
Saive, Belgien
Samsonov, BLR
Chtchtenine, BLR
Korbel, TJE
Primorac, KRO
Keen, NDL
Kreanga, GRE

Vinnarkandidater:
Boll
Samsonov
Schlager
Kreanga

Överskattade spelare:
Korbel, TJE
Machado, SPA
Feyer-Konnerth, TYS
Gionis, GRE
Freitas, POR
Karakasevic, SER

Skrällvarningar:
Baum, TYS
Süss, TYS
Tokic, SVN
Apolonia, POR
PG, SVE
Svensson, SVE

Sköna spelare eller spelstilar:
Schlager, AUT
Apolonia, POR
Tosic, KRO
Kreanga, GRE
Maze, DAN
Stephensen, ISL
Karakasevic, SER

15 kommentarer:

Anonym sa...

Snart drar Pingisligan igång men ännu finns det bara ett excel-ark på förbundets hemsidan över alla omgångar. Varför finns inte den nya säongen inlagd under resultatrapporteringen som tidigare säsonger. Vore oerhört tråkigt om det inte finns en vettigt resultatrapportering till säsongsstarten. Vet du något om detta Max?

Anonym sa...

Och i samma stund som jag skrev det tidigare inlägget såg jag att dom nu uppdaterat hemsidan.

http://www.svenskbordtennis.com/Table.asp?TournamentId=59028

God dag yxskaft... :)

Anonym sa...

maze är väl en vinnarkandidat max?:)

Anonym sa...

Räknas inte Kreanga som gammal?

Anonym sa...

Skön lista. Tycker inte Korbel är så dålig.

max sa...

Jag tror inte att Maze kan vinna nej.

Tror att det är lika stor chans att Maze vinner som om att Dima, süss eller baum vinner. De är de som enligt mig ligger närmast bakom de jag tippat.

Jag tror förövrigt stenhårt på att Boll vinner och allt annat är en skräll.

max sa...

Jo, Kreanga är gammal.

max sa...

Tycker Korbel numera är klart sämre än många som är lägre rankade.

Anonym sa...

Schlagerer vinner

Anonym sa...

...och Sternberg ung

Anonym sa...

Kreanga gammal, allt är relativt, så även ålder. Men efter mer än 15 års frånvaro från allt vad pingis heter kan jag (förvisso inte med samma insikt och kunskap om pingis idag som Max) bara konstatera att det kommer att dröja ett bra tag innan Kinamuren (inte restaurangen på Odengatan:-) rivs som 1989. Varför då? Jo för att de som skulle axla J-O, Jörgen och Äpplet hade lite för tuff uppgift. Fick 60-talisterna hålla på för länge i landslaget, 70- och 80-talisterna blev s a s inte insläppta? Kanske ett svar av flera. Ett annat lite tuffare svar är att de inte räcker till i internationell konkurrens. Så, med den självinsikten att jag själv är på lingonserienivå och därmed kanske inte borde ha rätt att uttala mig så säger jag iallafall: Sätt Sveriges bästa H40, säg de 10 allra bästa mot dito H30. Vilka borde vinna? Vilka skulle vinna i verkligheten? Apropå ålder. /Gubbnäs

max sa...

Man ska också tillägga att kineserna i slutet av 80-talet och början av 90-talet aldrig förr eller senare har varit sämre eller haft en tunnare topp. Korea var bättre, Jugoslavien var i VM-final. Europeer prenumerade på VM-titeln i singel mm.

Det var först med spelarna födda 75-76 (Kong och guiliang) som man började konkurrera igen.

Dessutom så fick Sverige just i denna veva fram två av världens bästa pingisspelare i modern tid som fortfarande kan hålla hög klass och det såg vi om inte annat på OS. Detta medförde såklart att de yngre fick svårt att hävda sig i konkurrensen som mellnäs så klart och korrekt påpekar.

Jag tror tyvärr att vi aldrig någonsin kommer att få uppleva en storhetstid liknande den vi hade förr. Jag har iofs gärna fel men jag kan inte se hur vi skulle kunna ha en helsvensk singel final på VM eller ta tre raka VM-titlar i lag och så mycket mera.

Tänk vilka spelare vi har haft.. tyvärr så har spelarna i dagens landslag alltid fått försöka växa i skuggan av de gigantiska spelarna och det är svårt. Jag tror att det kan bli lättare för de yngre att slå sig fram om de får ta del av den unika kunskap och erfaranhet de äldre besitter.

Få om någon kan så mycket om pingis som J-O, Jörgen, Äpplet, Kalle och Tickan sen så har alla de inte tränarkvaliteter men de har annat som vi borde sträva efter att utnyttja och det gör vi inte fullt ut idag, inte ens i närheten och utan det kommer vi inte i framtiden heller kunna utmana på världsnivå.

Som det är nu får vi vara glada för en kvartsfinal på EM i lag och stolta över en endaste medalj i någon klass. Så är verkligheten idag.

Anonym sa...

Eloi är också gammal som fan.

Anonym sa...

men vafan korbel och konnert e undetskattade..skärpning ffs Max...maze absolut bättre än suss , baum och dima fy!

max sa...

jag har väl inte sagt annat om maze, eller?