onsdag 16 september 2009

EM finalen

Jag är på ett sätt glad att jag inte såg finalen för det hade kostat mig en jäkla massa pengar, jag återkommer till det.

Danmark mot Tyskland. Ett Tyskland som har hemmaplan och europas bästa etta och om man ser till laget även det absolut bästa laget. På förhand så var Tyskland redan innan EM storfavoriter och inget i spelet har visat att det skulle vara annorlunda under turneringen.

Danskarna har imponerat under EM och då framförallt deras superstjärna Michael Maze, mannen som kan göra det möjligt för Danmark att slå alla lag då han kan ta två matcher mot alla utom just Tyskland eftersom han har så förtvivlat svårt för Timo Boll. Jag har sagt det flera gånger här på bloggen och det är att man alltid ska spela på Boll mot Maze då den är dödssäker. Jag har själv vunnit en hel del på den uppställningen genom åren men denna gång hade det inte fungerat och ingen är gladare än jag.

Finalen blev dramatisk och stenhård men det var ojämna singelmatcher rakt igenom och den som höll allt vid liv i matchen var turneringens suverän som jag dessutom sagt inte kan vinna singeln, Michael fucking Maze.

Maze började mot Süss och vann den matchen i tre raka set. En ganska enkel seger och en fin start för Danmark. 1-0 till Danmark. Maze långhårigare och bättre än på många år. Obesegrad i lag och ta bara bollen vid 10-9 i första set hur han vågar med tillbakadragen i ett viktigt läge. Vinsten mot Schlager har gett Maze självförtroende.

Men sen klev Boll in och demolerade Tugwell i tre set. 14 bollar på tre set är utklassning och Tugweell fick vackert sätta sig ner och se nästa match.

Lagens treor Monrad och Ovtcharov blev ännu en ojämn historia där tysken förnedrade dansken med 11-5, 11-5, 11-3. 2-1 till Tyskland och dags för Boll att avgöra mot Maze. I detta läge är jag nu glad att jag inte såg matchen för då hade jag slamdunkat på att Boll skulle vinna.

Som ni säkert nu redan förstått om ni inte visste det så vann inte Boll. Maze tog ledningen med 2-0 innan Boll fann spelet men det höll bara i ett set innan Maze återigen tog kommandot och vann fjärde och sista set med 11-7. Vilken skräll och vilken insats av dansken!!!

Tyvärr för Maze så höll hans lagkamrater inte samma standard som han själv denna dag och i den helt avgörande matchen om vem som skulle bli europamästare i lag. Tugwell klev in mot Süss och nästan lika snabbt klev han ut ur hagen med bara 18 bollar i protokollet. 32 bollar för Tugwell på sex set är ingen kul historia.

Tyskland som väntat mästare och nu börjar singel och dubbeln, fy fan vad skoj!

7 kommentarer:

Anonym sa...

maze slog boll 3-1 riktigt bra spelat hoppas tuggwell kan knyta ihop säcken nu för danmark :D

Anonym sa...

Det omöjliga har inträffat! Maze SLOG Boll!!!

Anonym sa...

riktigt starkt av Maze att slå Boll, synd att Finn inte verkar så bra nu mot Süss..

Anonym sa...

surt för maze som vann mot boll....

Anonym sa...

hade varit kul om du intervjuade lite spelare/tränare från t.ex. div 1 södra för att se hur dem känner för serie start m.m

Anonym sa...

helt sick maze har inte lagt en enda match!

Anonym sa...

Jag hade ett snack med maze på stureplan innan sommaren, gick igenom hur man pissar på boll....
----> han pissa på boll...!

//NILS